Khamis, 29 November 2012

Bunyi


Nie saya akan ceritakan pengalaman yang saya telah lalui selama 1 tahun setengah. Pengalaman nie saya tempur selama saya di sana. Pengalaman terjadi semasa saya menumpang di rumah mak cik saya di sebuah perkampungan di kawasan Penampang lama iaitu di bahagian Donggongon. Kampung tu kira terpencil kerna tiada pengangkutan awam yang keluar masuk hanya pengangkutan van pirate kampung sahaja yang boleh diharap tetapi bukan setiap masa ada van nie. Kampung nie saya akan rahsiakan dimana hanya satu benda saja saya akan memberitahu lokasinya dengan ia berdekatan dengan tempat yang bernama Junction of the Cross.

Saya menumpang di rumah mak cik saya hanya kerna saya berlajar di kolej ATIC mengambil diploma dalam seni pastri. Selama saya disana ada kisah seram dan benda-benda yang saya lihat yang manusia tidak dapat melihatnya. Nasib baik la hanya 1 tahun setengah saja saya disana disebabkan ia terlalu jauh dari segi pengangkutan iaitu perlukan 3 kali bus, sering kali banjir dan ia terlampau sunyi. Pernah saya kena tidur 1 malam di hotel kerna jamuan ATIC night kira senior years la, lewat baru abis dan tiada sudah pengangkutan balik jangan harapkan orang ketam batu macam mak cik saya untuk mengambil saya. Syukurlah yang saya berpindah ke Bevelly Hills dimana ia dekat dengan bandar dan saya hanya 2 kali bus sahaja dan ia boleh menjimatkan duit pengangkutan saya juga. Malah saya tak perlu risau lagi dalam hal balik kerna semasa saya akhir sems saya memang balik lewat dan banyak perkara perlu disiapkan.

Balik pergi kisah saya nie, rumah mak cik saya nie 1 tingkat dimana ditingkat bawah adalah simen manakala tingkat atas adalah papan. Bilik saya saya menumpang nie ditingkat atas. Walaupun agama kami berbeza tapi ia tak menjadi masalah kepada saya. Malah saya pernah tolong mak cik saya catering buat penganut Kristian. Mak Cik saya nie Roman Katolik kira kuat sembahyang la akan tetapi dia nie kuat main nombor ekor (nanti saya akan ceritakan didalam tajuk “Benci nombor ekor”).

Nie saya nak ceritakan pengalaman seram saya semasa saya menumpang di rumah mak cik saya nie, bagi yang telah membaca pengalaman seram nie mesti ada yang sudah tahu yang saya nie boleh tengok dan rasa yang manusia tak boleh. Kira ganjil bukan akan tetapi saya nie bukan nak menarik perhatian orang lain hanya saya seorang saja yang tahu kerna tak nak orang lain salah anggap apa yang mereka tak nampak maka mereka menggangap ia karut dan tahyul. Bukan ka nie kita selalu nampak bukan dan ia adalah punca orang yang bercakap takbur dan besar selalu kena teruk; lepas tu la baru menyesal tak sudah.

Dirumah mak cik saya nie ada beberapa tempat yang saya rasakan ada benda di sana, diantaranya ada sebuah bilik di tingkat bawah ia ada perasaan gelap sangat walaupun ia dekat alter gambar Holy Mary akan tetapi bilik itu betul-betul lain sekali. Kemudian dekat penjuru pintu dekat tandasnya, dimana macam ada lembaga kecil di sana duduk (saya selalu perasan apabila mengunakan tandas pada waktu malam) tapi ia tak menganggu. Seterusnya belakang rumah dimana dekat dengan tiang pagarnya kadang-kadang ada rasa macam ada benda berdiri di sana nie pun tak mengacau. Kemudian tangga untuk ke tingkat atas, nie yang paling menakutkan ada lembaga berambut panjang macam lembaga perempuan berdiri ditengah dan diatas tangga tu (malah kakak saudara yang pernah tinggal disana turut nampak juga dan ia membetulkan apa yang saya nampak tu benar). Yang lebih menakutkan pada waktu malam, tangga tu sentiasa bergelap malah mak cik saya nie ketam batu tak nak kasi terang disana malah kena berhati-hati turun mahupun naik jika mahu menggunakkan tandasnya. Lembaga tu selalu disana pernah saya tersasul tercakap “boleh kamu ketepi tak nampak ka saya angkat nie berat sangat” boleh dia pergi tepi. Lembaga nie tak menggangu juga. 

Ada dua bilik di tingkat atas rumah tu, bilik satu tu saya menumpang manakala satu lagi kira master rooms la. Yang master room tu saya jarang masuk kerna saya pernah ceritakan kisah seram yang telah saya alami di bilik tu dalam kisah “Asrama II” yakni “Demam”. Saya tak tau la sama ada ia masih tempat “mereka” nie lalu ke tak, saya tak nak ambil tahu. Ada satu benda yang setiap malam pada tepat jam 11 malam, ada bunyi “bang” di atas bumbung rumah nie dan si ketam batu nie tak nak repair tu lubang di siling kalau kau tengok dari lubang tu nampak terus pergi atap zink dia nie. Setiap malam kamu akan mendengarnya kecuali hujan dan ribut. Saya tak pernah mahu ambik tahu kerna pernah terjadi kepada adik saya nie yang pernah tinggal di rumah mak cik saya nie, pernah satu malam dia terbangun kerna bunyi tu dan dia pigi check di luar. Dia ternampak benda tu yakni hantu paling terkenal di Sabah (kerna taboo namanya dipanggil maka saya taruk kapala tarabang) itu landing di atas zink reban ayam. Kerna takut dia terus pegi tidur dan esok dia kasi tau my mom dan saya; kami tak nak beritahu mak cik saya untuk menjaga hatinya. Bunyi saya akan dengar pada tepat 11 malam dan ada benda unik yang saya turut dengar pada jam 1 pagi ayam-ayam mak cik saya akan berkokok sebabnya itu saya tak pasti. Ada yang mengatakan bila ayam berkokok apa malam, ia ternampak malaikat itu Allahualam la.. 

Nak tambah sedikit la, saya ada habit jemur kain pada waktu malam tapi bukan diluar tetapi di beranda di tingkat atas. Dulu ada rumah banglo kosong di depan beranda tu tapi rasanya sekarang sudah ada orang tinggal sudah. Balik pergi cerita saya nie, setiap kali saya menjemur kain. Saya nampak macam ada lembaga hitam di dalam rumah tu kerna rumah tu tidak berlampu dan tiada langsir maka kamu boleh tengok terus ke dalam rumah tu. Bila pertama kali saya nampak memang terkejut juga la tetapi bila sudah terbiasa maka kamu sendiri pun akan biasa bukan.

Sekian dulu cerita saya nie nantikan cerita saya yang seterusnya iaitu “Benci Nombor Ekor”.



Nie bukan semua tahu bahawa setiap rumah yang kita tinggal nie tak kira yang baru mahupun yang lama mesti ada penunggu rumah. Kita tau bukan yang dunia yang kita tinggal nie bukan saja adanya kita nie malah ada mahluk lain selain kita. Maka tak hairan la jika ada benda lain turut menumpang di rumah kita bukan. Jin dan syaitan ada dimana-mana. Tempat kesukaan mereka tempat yang kotor, tempat maksiat dan tempat-tempat yang haram. Apa yang buruk, kotor dan keji adalah kesukaan mereka nie. Ada kemungkinan bahawa tandas anda pun mungkin ada benda tinggal di sana. Tak kira betapa besar mahupun kecil pun mesti ada benda yang tinggal disitu. Malah orang tua-tua pernah berpesan jangan membuang air besar dan kecil ditempat bertakung mahupun lubang takut ia adalah tempat tinggal mereka nie. Dengan akhir sekali setiap kali sebelum masuk ke rumah selepas berjalan sangat dinasihatkan untuk memberi salam tak kira ada orang dirumah mahupun tak. Dan ia boleh mengelak daripada tetamu tak diundang masuk ke rumah.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan