Khamis, 6 Disember 2012

Benci Nombor Ekor


Bagi orang yang sensitif pada perkara yang manusia tak boleh rasa mahupun melihat perkara yang ghaib, ia adalah satu kelebihan yang Maha Esa telah berikan dan ada juga menganggap ia sumpahan. Kebolehan nie boleh didapati melalui keturunan mahupun mendapat ia dengan sendirinya. Saya juga salah seorang yang boleh nampak yang manusia lain tak dapat dan saya dapat ia cara tak sengaja dan ia juga dari keturunan juga. Ada banyak perkara yang kamu harus sembunyikan kerna ada ramai manusia di luar sana tak percaya kepada hal nie dan mengganggapnya sebagai tahyul dan karut. Di era abad 21 nie bilangan manusia yang mempercayai kepada hal nie tidak banyak malah lebih kepada pemikiran rasional dan secara sainstifik. Kepercayaan kepada benda-benda ghaib hanya ditolak kepada bomoh, dukun, bidan dan pengamal perubatan traditional. Apa yang mereka percaya hanya teknologi sahaja dan setiap perkara boleh diterangkan dengan sains bukan dari segi agama dan kepercayaan sudah. Mangkin lama manusia lebih mempertuhankan sains daripada Yang Maha Esa. 

Balik kepada kisah saya, orang macam saya nie boleh menrasakan kehadiran semangat mahupun roh dan juga mahluk ghaib yang lain. Perasaan tu cukup kuat sekali malah ada yang membuat seseorang itu pening, sakit kepala dan bagi saya menangis. Perasaan nie adalah penanda kehadiran mereka nie. Ramai yang tidak sedar mereka mampu merasakannya malah sering kali mengaitkan dengan penyakit. Orang yang sensitif nie tak mengira umur malah ada yang kehilangan kelebihan nie bila meningkat umur. Tak hairan la bahawa kanak-kanak boleh melihat benda-bande ghaib nie kerna hati mereka masih tulen dan bersih tidak bagi mereka yang meningkat dewasa dimana hatinya mulai dipenuhi dengan perasaan cemburu, dengki, takbur dan sebagainya. 

Kerna nakkan kekayaan dengan cara mudah tak perlukan banyak usaha, manusia lebih kepada nombor ekor untuk mendapatkan kekayaan itu. Kepercayaan agama pula ditolak ketepi atas nama duit. Ada manusia sanggup menyembah kubur mahupun apa-apa yang dianggap keramat hanya mendapat nombor bertuah itu. Jangan disangkakan orang itu baik dan beriman akan tetapi hatinya tiada orang tahu bukan, silap hari bulan boleh kamu terjumpa orang tu di tempat membeli nombor ekor nie bukan. Walaupun ada papan diletakkan di kedai tu tentang ia haram bagi orang Islam kerna ia dikira sebagai judi, akan tetapi amaran itu diingkari masih ada orang Islam membelinya. 

Kenapa saya tahu hal nie, kerna saya pernah lalui dan memlihat perkara yang membuat saya membencinya lebih. Ada sanggup merosakkan dirinya sendiri untuk membeli barang haram nie dan tak menghirau keluarganya dirumah kelaparan. Hanya kerna nombor, keluarganya sengsara. 

Nie pengalaman pertama saya sebab saya anti nombor ekor. Orang dulu-dulu ada habit menyimpan barang-barang purba bukan dari tembikar ke senjata lama bukan. Pernah satu kali nie saya pergi ke rumah mendiang mak cik saya atas jamuan makan malam akan tetapi jamuan itu ada maksud lain apabila dia menjemput seorang bomoh (bomoh tu dah meninggal). Bomoh nie kalau tentang nombor ekor nie selalu kena tepat, maka process mendapatkan nombor ekor nie melalui menggunakkan barang purba yakni sepasang pedang samurai yang mendiang mak cik saya simpan. Masa process tu dijalankan, tak tau apa bomoh tu baca keluar nombor di pedang tu. Tapi bagi saya pula merasakan semangat di dalam pedang tu rasa kesakitan kerna saya merasakan air mata saya keluar dengan sendirinya. Semangat itu rasa cukup sengsara sangat. Saya memberitahu mak saya tentang hal dan menasihatkan supaya tak teruskan akan tetapi ia terus berterusan juga. Nie ada satu perkara yang saya tau pada masa itu kalau ia dipaksa ia tak akan menjadi nombor itu keluar. Kan betul bila pada hari ahad result dia keluar yang bahawa nombor tu tak keluar malah kira terbalik pada hari kemudiannya. 

Nie pengalaman satu lagi nie pernah saya ceritakan sebelumnya dalam “Kerana Bising” sila rujuk disana.

Dan nie kira pengalaman yang menambahkan kebencian saya, pernah sekali mak cik saya nie (mak cik saya yang tinggal d kampung nie dari last story saya nie dalam “Bunyi”) bersama-sama dengan suami, kawan-kawannya dan mak saya join upacara menarik nombor ekor di rumah kecil di depan rumah besar dimana dibawahnya ada busut (apa yang saya tahu busut tu ada penunggu tapi penunggu nie baik suka pada kanak-kanak). Mereka bersama-sama satu bomoh nie pi bersila dekat busut tu la di dalam keadaan gelap. Masa itu saya dirumah besar memang motto saya yang saya tak minat dengan hal nombor ekor maka saya seorang sahaja di rumah tu. Kazen saya macam tak tau ke mana sudah itu budak maka saya seorang saja sambil tengok TV (mana ada peluang tengok tv masa malam-malam kerna selalu card Astro kena cabut oleh suami mak cik yang nyayuk nie). Diluar rumah betul-betul sunyi, dengan tiba-tiba macam ada benda lari dengan laju dari pintu besar rumah tu pergi ke pintu dapur. Macam benda tu lari tu betul-betul macam kecemasan mau masuk nie, apa yang saya tau semua anjing-anjing mak cik saya sudah kena rantai dan ayam-ayamnya semuanya di reban sudah. Kucing pula bersama-sama dengan saya nie, jadi apa benda yang lari di luar sana tu? Bila sahaja upacara tarik nombor ekor tu habis, ada juga saya tanya pada mak saya apa benda tu akan tetapi sampai hari nie saya masih tak tau jawapannya. Mestilah lepas tu habis memang share-share nombor yang telah dapat tu kan macam mana mau pau dia dan kasi terbalik dia dan last sekali berapa mau beli. Nie betul-betul buat saya bertambah benci pada barang nie, demi kekayaan apa pun sanggup buat. Last sekali nombor tu tak keluar, puas? Buang masa bersila di bawah kolong rumah tu dan derma darah dengan nyamuk satu sen pun tak dapat.

Saya hanya nampak macam minat pada nombor ekor nie tapi sebaliknya saya sentiasa menyumpah nombor tu tak kena. Kalau kena maka sumpahan saya tak menjadi dah kira nasib orang tu bernasib baik la. Akan tetapi saya tetap benci kepada benda nie

Sekian dulu cerita saya buat malam nie, harap kamu menerima sebab saya anti sangat pada nombor ekor. Ia haram dalam agama akan tetapi manusia mudah leka bila pada duit. Duit adalah punca perkara nie berlaku kerna bila kamu berkuasa dan kaya, kamu dilayan macam Tuhan dan Raja. Apabila kamu hilang kuasa dan miskin, kamu akan dilayan macam anjing kurap malah tidak dipandang langsung. Nie la manusia kebaikan itu bukannya diterima hanya kejahatan sahaja yang dianggapkan baik. 


Nantikan cerita pengalaman saya yakni “Kisah di Kunak” di masa yang lain. 

Sekian.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan