Khamis, 15 November 2012

Malam 30 Ogos


Setiap kali saya terpandang pada kalender pada bulan Ogos, sering kali saya teringat peristiwa aneh dan seram yang pernah saya alami pada 30 Ogos. 30 Ogos cukup bermakna pada saya dan kisah pengalaman nie saya tak akan lupakan sampai bila-bila.

Kisah nie berlaku 2 bulan selepas cerita yang saya pernah ceritakan dulu, nie merupakan persembahan koir terakhir sebelum saya menduduki SPM yang just around the corner. Kami mendapat jemputan untuk membuat persembahan koir di Jalan Pantai Sandakan kerna Hari Kemerdekaan peringkat Sabah akan di diadakan di sana. Latihan selama seminggu dan cukup berhasil bagi kami dengan suara yang penuh dengan semangat. 

30 Ogos, kami disuruh tinggal di sekolah kerna keesokkan harinya kami kena datang awal ke sana sekitar jam 5 pagi. Nie kerna kebanyakkan ahli kami tinggal jauh dari sekolah dan ia memudahkan masa untuk mengenali pelajar mana yang ada atau tak. Dan masa itu jika tidak silap saya bahawa hari itu jatuh pada hari Jumaat dan hari 31 Ogos jatuh pada hari Sabtu. Petang hari 30 Ogos hanya ahli koir yang kelihatan di kawasan sekolah. Dan diputuskan bahawa ahli perempuan akan bermalam di bilik muzik di tingkat 2 manakala ahli lelaki pula diputuskan di surau sekolah. Boleh dikira agak jauh dari ahli perempuan. Bersertakan 3 guru pengiring iaitu 2 guru perempuan dan seorang guru lelaki.

Di short cut cerita nie, bila malamnya sudah menjelang. Semua cerita seram saya akan ceritakan. Pada jam 7 malam tepat selepas kami makan malam, kami disuruh membuat raptai terakhir sebelum persembahan kami esok. Raptai dan latihan itu diadakan di tapak perhimpuan, perangai ahli koir kami tak pernah berubah ada saja joker sana sini dan juga ahli perempuannya gossip tanpa henti tetapi suara kami power itu saja. Semasa latihan juga tak terlepas yang mengambil gambar untuk kenangan dekat 3 orang mengambilnya termasuk saya sendiri.

Lagi di short cut itu cerita, lepas saja kami habis latihan pada jam 9 malam. Ada yang terus melepak-lepak untuk berehat kerna banyak air liur dibuang dan nasib baik pihak sekolah sudi menghidupkan water cooler untuk kegunaan kami. Saya pula duduk berlepak dengan ahli junior saya yang pada masa itu tingkatan 1-4 dan termasuk dengan beberapa senior saya juga. Kami yang bercerita pengalaman yang aneh dan seram, malah termasuk pula cerita perihal mimpi. Pada masa itu saya masih aktif lagi dan meramal dan mentafsir mimpi, hanya meramal saya dah jarang buat manakala meramal cuaca itu selalu saya buat; dan mentafsir mimpi pun kira jarang saya sudah buat sebab tiada masa dan ia memakan tenaga yang banyak. 

Semasa saya berbual-bual dengan junior saya nie, tak tau kenapa saya rasakan bagaikan mahu berpaling ke belakang dan terasa bagaikan ada yang memanggil saya. Bila sahaja junior saya dipanggil sekejab, saya tergerak untuk berpaling ke belakang. Kau tau tak apa saya nampak? Dari blok papan, saya ternampak ada tangan melambai ke arah saya bagaikan memanggil saya ke sana. Terasa bagaikan mahu ke sana tetapi hajat itu tak kesampaian kerna junior saya dan memanggil saya untuk ke surau kerna cikgu muzik kami meminta kami pergi tidur disebabkan nak bangun awal apa keesokkan harinya. Bila saya berpaling balik ia sudah tiada di situ, ia sudah ghaib.

Di pendekkan lagi cerita, pada jam 3 pagi kami sudah dikejutkan bangun untuk bersiap. Kamu tau la, bila lelaki bersiap cepat bagaikan kilat dan manakala perempuan pula punya main lama kerna kena bermekap lagi untuk persembahan. Kesemua ahli lelaki siap pada jam 3.30 pagi dan kena menunggu bus yang akan menbawa kami ke tempat menyambut hari kemerdekanan di Jalan Pantai, Sandakan. Untuk membuang masa sekejab sementara menunggu bus dan ahli perempuan, kesemua ahli lelaki mengambil keputusan untuk berjalan ke blok papan untuk menguji keberanian mereka. Dan mereka mengharapkan saya untuk mengetuai mereka ke sana, nie kerna saya ada sedikit ilmu dalam hal nie. Cerita itu pernah saya kisahkan dalam cerita sebelumnya yang bertajuk “Kerana Bising”, dan bagi tidak tau sila baca ia dulu sebelum membaca cerita nie. Tapi ia sudah terlambat maka baca saja cerita nie sampai habis baru baca cerita sebelumnya. Walaupun perasaan takut itu ada pada diri saya dan saya terpaksa memberanikan diri melangkah kehadapan. Semasa saya berjalan di kawasan blok papan, hati saya bercampur baur dengan perasaan seram sejuk dan teringat dengan cerita seram mengenai blok papan itu sendiri dengan menampakkan kelibat perempuan berbaju putih dan berambut panjang dengan nama lain “Pontianak” yang berkeliaran di blok itu. Setiap langkah ku bagaikan ada yang memerhatikan dan apabila saya memaling kebelakang, punya sial. Cakap berani tetapi ahli lelaki yang lain difikirkan di belakang saya rupa-rupanya 5 meter jauh daripada saya. Bila di tempat lain berani mengalahkan singa bila takut bagaikan mereka nie kehilangan kebanggaan mereka iaitu biji kejantanan mereka nie. Selepas saya dapat tahu, saya terus berpatah balik sambil memarahi mereka tetapi di dalam hati saya cukup bersyukur kerna perasan takut yang melampau.

Bila saja kami sampai ke tapak perhimpunan, ahli perempuan mulai memunculkan diri malah bus kami sudah sampai. Kemudian off on our way to the events.

Cerita nie belum habis lagi, bila sahaja gambar itu dicuci. Ada keganjilan pada gambar iaitu di satu bahagian gambar itu ada bentuk bola atau dalam nama Inggeris dia Orbs. Iaitu bebola roh yang tertangkap secara tak sengaja oleh kamera. Ya saya sendiri pun pernah tertangkap ia sekali semasa bergambar pada malam 30 Ogos tu, malah bukan saya seorang saja tertangkap gambar orbs nie rupa-rupanya 2 lagi yang mengambil gambar pada masa itu juga tertangkap benda yang sama. Tapi sayangnya gambar itu sudah hilang dalam simpanan saya dan saya sudah lupa dimanakan saya telah menyimpannya.
Sampai sini dulu cerita nie, nantikan cerita pengalaman saya yang seterusnya yang bertajuk “Malam yang menyeramkan”.



Tak kira dimana sahaja, selalu kita dengar kisah seram sekolah. Sama ada yang seram mahupun angker, ada satu persamaan ia selalu terjadi kepada seorang yang bernama pelajar. Setiap sekolah memang ada tempatnya yang keras ataupun berhantu, tak kira di tandas, stor mahupun bilik darjah. Ingat mereka (jin, hantu dan bunian) nie ada dimana-mana sahaja dan sama ada mereka nie mengacau atau tak, semua datang dari diri sendiri. Jangan takbur mahupun cakap besar, memang kamu akan kena.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan