Khamis, 8 November 2012

Kerana bising..


Kisah nie berlaku kepada saya masa itu saya masih berlajar di Smk Muhibbah, Sandakan, Sabah. Nie adalah pengalaman pertama saya menghadapi perkara nie. Dan pada masa tu timbul rasa minat saya dalam dunia misteri and angker. Masa nie juga saya belum sedar akan keunikan yang ada pada saya dan pada masa itu saya tak pernah ceritakan kepada sesiapa pun saya ada keunikan ini. Kebolehan untuk merasa kehadiran dan nampak mereka (Roh dan Hantu). Masa tu juga saya mulai berjinak-jinak ke arah meramal nasib (tapi sekarang jarang sekali saya buat kecuali saya ingin mengenali seseorang yang baru saya kenal) dan masa tu juga saya selalu membuat ramalan cuaca sama ada hujan ke tak. Masa itu saya cukup active dalam aktiviti koir sekolah kerna pada masa itu saya mengambil pendidikan muzik (pada masa itu hanya sekolah nie sahaja mengajar mata pelajaran nie). Saya mengikuti sejak saya tingkatan 1 sehingga saya di tingkatan 5. Menang atau kalah itu adat pertandingan hanya satu sahaja penting menaikkan nama sekolah dan menbuktikan kami boleh melakukannya.

Balik ke cerita saya, masa tu saya tingkatan 4 dan pada masa itu kumpulan koir kami menang peringkat Sandakan 2 kali berturut-turut atas jasa Guru muzik kami pada masa itu Cikgu Albert. Dan pertandingan peringkat Sabah akan diadakan di Dewan Perpustakaan Tawau. Kami memang seronok betul dan lagi seronok bagi saya dan beberapa kawan kami abis PMR, dah masa untuk enjoy

Pada 9 September, kami bertolak dari sekolah pada awal pagi ke Tawau.Berteman sorang guru lelaki dan dua guru wanita, dan seramai 45 pelajar. Harapan kami besar untuk mencuba menaikkan nama sekolah ada bagi setiap ahli koir kami dan tahun lepas kami mendapat no.4 nie masanya kami cuba naik lagi. Bila sahaja kami sampai, penganjur menempatkan kumpulan kami di sebuah sekolah rendah baru (Sk Jambatan Putih, Tawau) dan tempat tidur kami berada di tingakat 4 sekolah tu. Hanya kumpulan kami saya ditempatkan di sekolah tu dan kumpulan lain ditempatkan di sebelah sekolah itu. Sekolah kami duduk tu berada di tengah-tengah diantara dua lagi sekolah rendah bersebelahan. Dewan makan ataupun kantin berada di sekolah sebelah dan kami kena berjalan kaki ke sana. 

Pada malam pertama, walaupun letih kerna pejalanan kami ke sana memakan masa 4 jam dan kami mampu membuat latihan suara sebelum kami rehat. Bilik untuk  pelajar lelaki berada di blok A dan manakala pelajar perempuan di blok B, ada bilik mandi di tingkat bawah blok C. Pada malam nie tiada sebarang perkara terjadi.

Pada malam kedua, latihan kami mulai bersungguh-sungguh kerna esok harinya pertandingan peringkat negeri Sabah. Berdebar-debar kami menunggu dan akhirnya ia tiba. Walaupun suara koir kami Power sangat tetapi dari dulu disiplin kami teruk. Buat bising tanpa henti baik pelajar perempuan mahupun lelaki memang sama saja. Kalau saya kiranya mau marah pada dorang nie kerna bising sangat tapi saya hanya mampu bersabar sahaja. Malam nie hanya berlaku kejadian aneh, ingat tak masa tu ada keluar berita bahawa planet marikh dekat dengan bumi dan pada malam tu kami nampak sangat lingkaran bulat yang besar pada bulan. Nie menunjukkan ia adalah planet Marikh.

Pada hari yang ditunggu-tunggu dah tiba. Walaupun letih tetapi hasilnya, kami mendapat tempat ke-4 lagi kerna kami tak mempunyai wakil pengadil daripada Sandakan. Dan kami menganggap berat sebelah kerna 4 pengadil itu dari sekolah pihak lawan dan semestinya pengadil itu akan memenangkan kumpulan dari sekolah mereka sendiri bukan. 1 hal lagi pengadil yang asal tak dapat datang dan terpaksa mencari last minute punya pengadil iaitu wakil seorang guru dari pihak kumpulan lain.

Pada hari ketiga dan pada malam terakhir kami disana. Cikgu kami bagi kami 1 kumpulan green light untuk berjalan-jalan di Bandar Tawau selepas pertandingan itu. Itu malas saya nak ceritakan, baik ke part seram. Pada malamnya, entah dari mana seekor kumbang hitam bersaiz besar datang menyerang kami di bilik penginapan kami pelajar lelaki kemudian ke pelajar perempuan. Yang hairannya, ia hanya menyerang pelajar yang membuat bising sahaja (saya nie tak buat bising, pendiam kalau bercakap tu ada limit tak nak macam orang tak siuman terjerit sini sana). Tepat pada jam 6 petang semasa kami menuju ke ruang makan, ada seorang pak cik sekurity memberitahu bahawa sekolah yang kami menginap nie berpenunggu. Pada fikiran aku patutlah, kalau saya bersendirian saya ada merasakan bagai ada seseorang memerhati kamu dan sama kes bila di dalam tandas seorang diri. Saya ada sedikit ilmu mengenai perkara misteri dan aneh, saya memberitahu kepada kesemua ahli kumpulan koir kami agar bersenyap dan saya juga menceritakan mungkin kerna kita terlalu bising pada malam kedua, penunggunya marah dengan kita. Saya menasihatkan agar mereka memohon maaf dan mereka juga harus tidak membuat bising lagi. Dan juga saya menasihatkan agar yang beragama Islam untuk bersolat manakala yang bukan beragama Islam untuk berdoa berdasarkan agama yang mereka anuti. Saya dan ahli lain menuju ke bilik solat yang terletak di tingkat 2 blok C. 

Selepas solat, saya ada menasihati ahli lain untuk berzikir. Pada masa itu bila saya menjenguk ke arah luar bilik solat, saya ternampak kelibat perempuan memakai tudung berwarna putih berdiri di tingkat 4 blok B dan dia bagaikan tersenyum. Rupa-rupanya bukan saya sorang jee nampak junior saya turut nampak dan saya memberitahu agar tidak memberitahu kepada lain kerna nie boleh membuat ahli lain ketakutan. (Tapi pecah juga semasa kami sudah pulang di Sandakan.)
Pada masa tu, saya dengan kawanku T (samaran) bersependapat untuk menguna petua tu. Maka kami berdua mengambil keputusan untuk ke dewan makan yang disebelah sekolah untuk meminta bawang merah dan putih. Kira seram juga kami berdua berjalan ke dewan makan tu malam-malam, tidak tau la kawan saya nie rasa ke tak kerna time tu saya ada rasa macam ada orang tengok kami berjalan ke dewan makan. Bila saja kami dapat bawang merah dan putih kami terus agihkan kepada ahli kami untuk diletakkan didalam bilik.

Oleh kerna sekarang nie kami senyap sangat, nie membuat guru pengiring kami hairan dan menanyakan sebabnya. Ada yang menceritakan hal tadi dan salah seorang guru pengiring iaitu guru perempuan cina turut mengiakan hal tadi. Dia menceritakan semasa dia sedang mandi di bilik mandi ditingkat bawah blok C, dia ada terdengar suara seseorang sedang menyanyi dan dia sangkakan mungkin salah satu ahli perempuan kumpulan kami tetapi masa tu hanya dia sorang saja masa tu. Dia mandi dan memakai pakaiannya secepat kilat sebelum menuju ke bilik penginapan pelajar perempuan. Seram sejuk masa perkara tu diceritakan terjadi.

Apabila kami pulang semula ke Sandakan pada keesokkan harinya, semua kami dinasihatkan agar bersihkan serta kemas bilik penginapan kami sebelum kami balik.

Apabila di sekolah, satu persatu kawan member kumpulan koir kami keluarkan gambar yang diambil semasa kami di Tawau. Salah seorang Junior saya, ada mengatakan dia ada terambik gambar ganjil semasa pada malam ketiga tue dan semasa dia mengambil gambar tue saya dah tidur (banyak pakai tenaga punya pasal time kena kacau tue dan time tu juga saya tolong). Dia kata lagi dia tertangkap ‘Orb’ iaitu berbola semangat ataupun roh, tetapi bagi saya pula ia adalah pantulan cahaya. Tetapi ada yang lebih jelas bahawa dia ada tertangkap susut tubuh seseorang di luar tingkap dan ya itu benar kerna ia bagaikan  mengadap mereka dari dalam. Bila saya tanya apa masa diorang baru buat time tue, rupa-rupanya diorang buat bising balik patutlah! (time tue lelaki jee yang bising not for the girls). 

Satu lagi kes saya jadi antu nombor, OMG! Bila saja kami pulang, kawan setingkatan dengan saya (pun salah satu ahli kumpulan koir) ada menceritakan kepada pak cik security sekolah kami accident di Tawau bahawa saya ada tolong time tu. Pak cik security nie (ada juga ilmu dalam bab-bab nie juga dan boleh mengurut kalau ada sakit badan) tanya kalau-kalau penunggu tu ada bagi nombor. Saya nie anti nombor ekor so sorry saya tak mau layan tentang hal nie. (Saya dah tak layan dia dekat 2 minggu sebelum saya kasih tau dia yang saya nie anti ekor agar dia faham. Dia faham juga dan sampai sekarang nie dia masih tak berubah-ubah juga. Haram oi pak cik) Pak cik kawan rapat keluarga saya kira bomoh la dan kadang-kadang dia masih tanya kalau-kalau saya ada hubung dengan dia lagi (Dyus) biasanya saya jawab kadang-kadang dia ada.
Nielah boleh dikira sebagai pengalaman paling aneh dan ganjil yang saya alami. Nantikan sambungan cerita saya pada bahagian ke-2 cerita pengalaman saya nie.

Sekian.


Kita sering kali diingatkan oleh orang tua kita, bila kita pergi ke tempat baru haruskan memberi salam atau meminta izin dahulu. Jika terlupa sahaja petua nie semestinya ada perkara aneh mahupun kemalangan ganjil akan berlaku. Moral dari pengalaman saya nie bila ditempat baru selalu ingat kita nie bukan seorang je kat sana dan benda lain ada di situ. Ingat Tuhan dan sentiasa pegang pada prinsip nie “Selagi kita tak buat kacau sama mereka maka mereka tak akan kacau kita balik”. Jadi ingat bila ditempat baru seperti hotel dan asrama, beri salam dulu sebelum ketuk pintu tu 3 kali, barulah kita masuk. Dan sama kes dengan di hutan dengan memberi salam dan meminta izin dulu sebelum mahu hutan dan nie boleh dipakai semasa naik gunung. Kalau di sungai atau air terjun, memberi salam dan lap sedikit air dimuka dan selawat. Di laut pula, salam dan izin. Kemana-mana sekali pun kalau boleh ingat bawa beberapa ulas bawang merah sebagai dinding daripada benda nie dekat dengan kamu.Walaupun ia sedikit karut tapi nie turun-temurun dari nenek moyang kita lagi tak kira agama mahupun bangsa, semua kita ada petuanya. Sama ada mahu percaya ke tak ia hanyalah sebagai langkah berjaga-jaga kerna “Air yang tenang jangan sangkakan tiada buaya”.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan