Khamis, 27 Ogos 2015

Bab 24 : Siri infomasi dan kisah seram di Sandakan


Salam Malam Jumaat semua, maka tamatlah sudah kisah pendek mengenai kisah yang saya dengar serta pengalaman seram yang lain yang saya belum pernah kongsikan. Ada sebab mengapa ada beberapa kisah-kisah nie saya tidak kongsikan apabila ia tidak berbau seram mahupun ia terlampau pendek sangat. Baiklah saya akan kongsikan kisah-kisah dan infomasi yang kebanyakkan orang Sandakan tidak tahu mengenainya.

Ingatkah lagi pada masa yang lalu saya akan kongsikan mengenai "Sandakan War Memorial Park" bukan? Kalau sudah lupa saya sarankan kamu membacanya pada kisah terdahulu sebelum membaca yang apa saya bakal kongsikan pada minggu hadapan. Ada sebahagian tu sambungan kisah mahupun sejarah. Kisah mahupun infomasi yang saya kongsikan akan bersertakan dengan gambar sekali.

Sandakan dahulunya pernah menjadi ibu negeri Sabah sebelum dipindahkan ke Jesselton (Kota Kinabalu) maka ada banyak sejarah mengenainya. Walaupun Sandakan tidak mempunyai banyak bangunan lama terselamat daripada Perang dahulu hanya segelintir sahaja yang terselamat. Maka ada beberapa bangunan di Sandakan ternyata mempunyai sejarah gelap serta kejadian yang menyayatkan perasaan yang menghantui kita sehingga sekarang nie. Lupakan balik-balik mengenai kisah hantu Jepun sahaja, malah ada beberapa kisah seram yang lain bakal menghantui kamu semua.

Di sini saya akan sertakan kepada semua kisah-kisah dan infomasi yang bakal saya kongsikan kepada kamu semua.

  1. Tangga seribu.
  2. Muzium Warisan Sandakan.
  3. Menara MPS.
  4. Pejabat di MPS.
  5. Rumah Agnes Keith.
  6. Pulau Berhala.
  7. Bulatan simpang masuk Jalan Sibuga.
  8. Jalan Lintas Sibuga.
  9. Jalan Aman.
  10. Jalan Labuk Lama.
  11. Batu Sapi.
Sila nantikan kisah-kisah serta infomasi nie pada minggu hadapan kerna ada banyak kisah yang kamu sendiri tidak tahu mengenainya malah ada orang Sandakan pun tidak tahu mengenainya hanya anak jati Sandakan sahaja yang tahu mengenainya.


Ingat matikan lampu,
Nyalakan lilin,
Dengan suasana sepi,
Bacalah kisah saya..





Tiada ulasan:

Catat Ulasan