Khamis, 13 Ogos 2015

Orang Kenit

Salam Malam Jumaat semua, malam nie saya akan kongsikan sebuah kisah yang saya dengan daripada mak cik saya sendiri ketika menumpang di rumahnya dahulu. Kisah nieberlaku kepada dirinya sendiri dan berlaku di rumah tu juga. Kisahnya hanyalah pendek sahaja ia adalah berkaitan dengan salah satu mahluk ghaib iaitu orang kenit. Ramai semestinya tidak tahu bahawa orang kenit nie kalau translate ke bahasa Inggeris adalah dwarf, gnome dan hampir-hampir macam hobbit juga. Kemunculannya sering kali perbualan masa dahulu dan penampakkan selalu berlaku akan tetapi sekarang ia jarang sekali menampakkan diri serta diceritakan. Orang kenit nie mempunyai kumpulan yang hidup bersama kira satu keluarga mahupun satu perkampungan. Ada pula memilih untuk tinggal bersendirian juga. Ada yang baik manakala ada juga yang nakal dengan mengganggu kita manusia. Tapi kebanyakkan tinggal berdekatan dengan hutan dan nak tahu kehadiran mereka melalui kewujudan cengkerang ataupun kulit siput di pintu gua kerana orang kenitnie suka memakannya.

Berbalik kepada kisah mak cik saya nie, tak pasti permulaan macam mana sudah sebab kisah nie saya dengar agak lama sudah. Apa yang saya ingat, orang kenit nie muncul dengan sendirinya di rumah mak cik saya nie apabila menjadikan semak di belakang rumah mak cik saya nie tempat tinggalnya. Orang kenit nie adakalanya membantu mak cik sayanie apabila urusan rumah dapat dilaksanakan dengan baik sekali malah ayam-ayam ternakan mak cik saya nie dijaga dengan baik. Sebagai balasan mak cik saya akan tinggalkan makanan berdekatan tempat tinggal orang kenit nie sebagai bayaran apabila ia sering kali membantunya. Tapi ia tidak lama apabila orang kenit tu tidak datang lagi kira berpindah apabila kediamannya bakal dimusnah dengan pembinaan kilang papan. Lepastu mak cik saya tak lagi langsung tahu apa yang berlaku kepada mahluk kenit nie lagi.


Ada banyak benda yang kita tidak tahu kewujudan mereka nie apabila mereka juga salah satu ciptaan Yang Maha Esa. Lagipun bukan kita sahaja sebagai manusia yang tinggal di dunia nie malah kita berkongsi bersama dengan mahluk ciptaan Tuhan yang lain. Kita sebagai manusia kena sedar-sedar juga dengan memelihara dan memastikan alam semula jadi kita terjaga sebab ia punca tempat tinggal bukan hanya kepada haiwan serta mahluk-mahluk yang lain apabila ia adalah amanat yang patut kita pegang.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan