Khamis, 27 Ogos 2015

Bunyi Loceng



Salam Malam Jumaat semua, malam nie saya akan kongsikan kepada kamu semua kisah terakhir sekali iaitu berkenaan dengan loceng. Kisah nie berlaku kepada saya sendiri dan ia membuatkan saya tidak berani lagi pakai sebarang loceng sampai ke hari nie (tak mungkin la saya nak buang loceng-loceng kira mahal gila juga hasilnya saya buka semua loceng tu buat wind chain lagipun tu takkan berbunyi punya la). 

Berbalik kepada kisah yang saya ingin kongsikan kepada kamu semua, ada sebab mengapa orang tua-tua melarang kita untuk memakai loceng di rumah mahupun pada diri sendiri. Kebiasaannya alasan yang diberikan akan mengatakan kamu menjemput hantu masuk ke rumah. Semestinya rata-rata akan mengatakan ia tipu sahaja apabila alasan yang sebenarnya ia kira bising sangat. Akan tetapi ia adalah benar sekali dimana ia berlaku kepada diri sendiri. Dahulunya saya nie suka sangat bunyi loceng dan secara tak langsung saya ada pakaikan di handphone kira accessory la gitu, masih ingat lagi apabila beliau saya ada mengatakan pesanan orang tua-tua nie memang la kira mana percayakan jadi saya terus pakai loceng nie

Satu malam nie masa tu saya nie baru habis tengok tv kira lewat sudah rasanya dekat tengah malam sudah. Lepas off semua elektrik saya terus ke bilik, dengan tiba-tibsa saya terdengar bunyi loceng dari belakang saya padahal masa tu handphone saya di bilik dan kira mustahil tu bunyi loceng tu saya dengar. Tanpa membuang masa saya terus ke bilik dan tanggalkan loceng tu daripada handphone saya terus tapi saya masih boleh dengar bunyi loceng tu di luar pintu bilik dan luar tingkap. Kerana saya menjadi takut saya terus cuba tidur dengan harapan benda tu akan pergi dan ternyata ia pergi..

Sejak tu saya tidak lagi berani pakai loceng kerana ia mengingatkan saya pada kejadian malam tu. Ada sebab mengapa orang tua-tua pesan kita tidak pakai loceng apabila benda-benda halus nie minat sangat kepada bunyi loceng apabila ia memanggil mereka datang. Kemana kita ada maka benda tu akan ikut jika kita tidak memakai bererti benda tu akan pergi, tapi bukan semua akan pergi ada kemungkian ada yang tinggal.

Tamatlah kisah buat malam nie dan pada minggu hadapan saya akan kongsikan info-info menarik di hometown saya sendiri yang kebanyakkan orang Sandakan pun tidak tahu mengenainya. Jadi nantikan info menarik itu pada minggu hadapan.

Sekian. 

Tiada ulasan:

Catat Ulasan