Khamis, 3 September 2015

Tangga Seribu

(Terpaksa ambil di internet, selalu lalu tidak terfikir nak snap gambar. Ini pun gambar lama bukannya yang baru, dimana dah ada bumbung sepanjang jalan Tangga Seribu nie.) 

Salam malam Jumaat semua, malam nie saya akan kongsikan mengenai satu tempat yang terdapat di hometown saya iaitu di Sandakan. Tempat yang dinyatakan adalah sebuah tempat yang bernama Tangga Seribu. Nie la infomasi serta kisah seram yang kebanyakkan orang Sandakan sendiri pun tidak mengetahuinya.

Ia berkaitan dengan Tangga Seribu yang terletak berdekatan dengan Majlis Penbandaran Sandakan. Kalau mereka yang tahu bahawa tempat nie ada kisah hitam yang ramai tidak tau selain daripada pasangan kekasih berdua-dua (dating) di sana apabila tempat nie terlindung sekali.

Saya akan ringkaskan sahaja la, tangga nie pernah berlaku kes rogol dan pembunuhan di sana (yang terjadi dulu tidak ingat tahun berapa la). Ada penampakkan lembaga putih berlegar-legar di tangga tersebut dikala malam dan mereka katakan penampakkan dikala waktu senja. Pernah berlakunya kes terdahulu apabila ada kelibat seorang wanita cuba menahan kereta untuk ditumpang akan tetapi tiada yang berani nak tumpangkan wanita misteri apabila tiada yang berani mengambil risiko.

Walaupun tangga nie under heritage trail, tapi tidak ramai local mahupun pelancong akan naik tangga nie. Tangga nie menghubungkan ke bukit bendera serta Rumah Agnes (kisah tu akan diceritakan pada hari yang lain).

Infomasi dan kisah seram nie saya dengar sendiri daripada kakak sepupu saya sendiri dimana dia berkerja berdekatan dengan tempat itu.

 



Tiada ulasan:

Catat Ulasan