Khamis, 13 Ogos 2015

Kisah daripada Ruby Hotel

Salam Malam Jumaat semua, malam nie saya akan kongsikan kepada kamu semua sebuah kisah yang saya dengar daripada my mom sendiri mengenai ketika mereka bermalam di Ruby Hotel. Semestinya ramai tidak tahu di mana hotel nie bukan? Ia berada di Kota Kinabalu, Sabah berdekatan dengan Kampung Air sana. Kebanyakkan akan tertanya-tanya apa kaitan hotel nie bukan? Dikatakan bahawa hotel tersebut berhantu di Sabah ataupun lebih jelas sekali di Malaysia apabila ia termasuk ke dalam carta hotel-hotel berhantu di Malaysia.

Berbalik kepada kisah yang saya bakal ceritakan kepada kamu semua, ia telah berlaku sebelum my mom retired daripada kerja di bank. Kejadian nie berlaku apabila my mom bersama-sama rakan sekerjanya ambil kursus di Kota Kinabalu. Ketika mereka nak balik penerbangan balik ke Sandakan dibatalkan oleh MAS sebagai balasan MAS hantar mereka tinggal di Hotel tersebut apabila ia sudah lewat dan tiada lagi penerbangan seterusnya.

Nasib baik la my mom tidak diganggu kecuali rakan sekerjanya apabila pada masa tu dekat tengah malam, A(kita bagi namanya la bukan yang sebenarnya) terjaga daripada tidurnya entah mengapa dia sukar untuk melelapkan matanya kalau letih bukan main. Dengan tiba-tiba kedengaran macam ada orang sedang mandi di dalam tandas yang pada masa tu ternyata gelap sekali. Yang membuatkan A dalam ketakutan apabila dia melihat pada tepi katil rakannya sebilik tengah tidur. A tidak tahu siapa yang didalam tandas dan bunyi air masih kedengaran. Selepas bunyi air tu terhenti dan kedengaran bunyi pintu tandas dibuka dengan perlahan-lahan.

A terus menjadi lebih takut sekali lalu menyelimutkan dirinya sampai tertidur. Dia dikejutkan oleh rakan sebiliknya yang menanyakan kepada A kalau dia ada pakai tandas awal-awal pagi apabila ternampak jelas lantai tandas basah dengan air yang mereka tahu semalam kedua-dua mereka tiada yang mandi. Maka apa yang A dengar tu bukannya mimpi dan ia benar-benar berlaku. Bersyukurlah apabila mereka hanya bermalam di sana hanyalah satu malam kalau lebih entah apa gangguannya. Kira kesemuanya jadi trauma mendengar kisah A dan tidak ingin lagi tinggal di hotel tersebut kerana tidak mahu menjadi mangsa, cukup seorang daripada keseluruhan bukan?

Akan tetapi kebiasanya setiap rumah tumpangan mahupun hotel sehingga inn semestinya memang ada tapi kita tak pasti di mana bukan. Lagipun bukan kesemua biliknya diduduki dan ia akan penuh pada masa tertentu sahaja. Tapi apa yang penting sekali sebelum masuk ke dalam bilik ketuk beberapa kali sebelum memberikan salam baru masuk, sekurang-kurangnya gangguan tu tidak berlaku juga.


Sekian.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan