Khamis, 26 Disember 2013

Keys : Keys Collection

Thomas suka sekali mengumpul koleksi kunci-kunci antik walaupun orang lain menanggapnya hobi yang agak ganjil sekali. Thomas minat sekali reka bentuk kunci-kunci ini yang teramat unik sekali tak kira saiznya dari yang paling kecil sehinggakan yang paling besar. Thomas tidak puas selagi dia tidak mencari mahupun membeli kunci-kunci antik ini sehinggakan dia sanggup menghabiskan duit gajinya semata-mata mendapatkan kunci-kunci ini.

Ketika Thomas baru balik daripada pasar tani dimana dia berjaya menemui sebuah gerai menjual barangan antik dengan memborong beberapa kunci antik, Thomas tidak menyangka yang dia menemui sebuah kunci antik berada dipenjuru kaki jalan. Tanpa membuang masa Thomas terus mengambilnya tanpa berfikir panjang, dia agak terpegun dengan reka bentuk kunci antik tersebut yang dia belum pernah lihat selama hidupnya itu. Tanpa membuang masa dia meletakkanya ke dalam beg yang menempatkan kunci-kunci yang dibeliknya di pasar tani tadi.

Setibanya di rumahnya, Thomas membersihkan kunci-kunci yang dibelinya itu bersama-sama dengan kunci yang dia temui tadi. Thomas mengambar kunci-kunci tersebut untuk menandakan dia sudah mempunyainya dan dia tidak ingin mempunyai sepasang kunci yang sama. Thomas meletakkan kunci-kunci tersebut di dalam peti kaca bagaikan ia menunjukkan koleksinya yang ternyata banyak seklai yang dia telah kumpul selama 30 tahun.

Thomas ingin menyelidik lebih lanjut mengenai kunci antik yang dia temui di kaki jalan, dia tidak pernah menemui kunci tersebut yang agak aneh sekali reka bentuknya itu. Thomas terus mencari mengenai kunci tersebut di buku-buku rujukkannya serta dia mencarinya di laman web. Jika dia tidak menemui asal-usul kunci tersebut Thomas akan membawanya ke kawanya yang mempunyai sebuah kedai antik. Nampaknya dia tidak perlukan lakukannya apabila dia menemui maklumat kunci tersebut di laman web apabila reka bentuknya sama sekali serta dinyatakan asal-usul kunci tersebut, Thomas tersenyum bangga yang dia sudah kunci tertua sekali. Thomas mulai curiga apabila kunci yang dimiliki olehnya itu berwarna hitam manakala yang digambar itu dibuat daripada perak. Thomas tidak pedulikan hal tersebut apabila dia tahu kunci antik tersebut paling berharga sekali.

Thomas tergerak hatinya untuk mencuba kunci tersebut pada pintu bilik stornya itu hanya memuaskan ingin tahunya itu. Thomas memasukkan kunci tersebut pada lubang kunci pintu stor itu dan ternyata ia muat sekali walaupun lubang kunci tersebut lebih besar daripada kunci antik tersebut. Dengan tiba-tiba Thomas terdengar bunyi klik bagaikan kunci tersebut membuka kunci pintu stor itu. Kedengaran dari sebalik pintu itu bunyi dengusan serta ada bunyi yang ganjil memanggil Thomas untuk memasuki pintu tersebut.

Apabila Thomas memulas tombol pintu tersebut, seperti ada satu kuasa yang kuat sekali menedang pintu itu dan sepasang tangan besar berkulit hitam serta berbulu lebat terus mencapai tubuh Thomas. Thomas terus menjerit ketakutan dan cuba bergelut untuk lepaskan dirinya itu akan tetapi usahanya itu ternyata sia-sia sekali. Thomas lebih menjerit sekuat hatinya apabila didepannya terdapat sepasang mata yang besar dengan merah menyala serta barisan gigi yang serba tajam. Thomas ditarik ke dalam sebelum ditelan oleh kegelapan dan dengan serta-merta pintu tersebut tertutup dengan sendirinya.

Thomas sudah menghilangkan dirinya sehinggakan majikannya melaporkan kehilangan Thomas kepada Pihak Polis serta tiada seorang rakan-rakan Thomas telah menghilangkan diri. Apabila pihak polis mengeladah rumah Thomas apa yang mereka temui sekeping gambar kunci antik berwarna hitam  dengan tompokkan darah padanya. Pihak polis tidak dapat menemui kunci antik tersebut bagaikan ia sudah ghaib dari dunia ini.

Tiada seorang pun tahu kemana hilangnya kunci antik tersebut malah orang terakhirnya pula masih lagi hilang bersama-sama dengan rahsia yang ada pada kunci antik tersebut. Kemana kunci itu menghilang tiada satu yang tahu ada kemungkianan ia mencari mangsanya yang baru serta perasaan ingin tahu yang mendalam sebagai perangkapnya.


Sekian.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan