Khamis, 29 Ogos 2013

Consultant : Words

“Habis hancur, musnah dan mustahil untuk saya untuk bangkit. Kesemua yang saya buat untuk mencapai ke peringkat ini bukannya mudah sekali. Beribu-ribu wang saya kena korbankan.” Kata seorang lelaki yang berusia dalam 50’an berlegar-legar dengan perasaan yang cemas.

Keadaan pejabat wakil rakyat tersebut yang menjadi tidak menentu sekali. Kertas laporan penuh di atas meja malah ia turut bersepah-sepah di atas lantai. Manakala di kerusi sofa mengadap meja Encik Omar, kelihatan seorang lelaki berambut hitam sambil bertocang pada belakang dan mengenakan suit kelabu. Disisinya kelihatan seorang lelaki dan wanita yang kelihatan seperti sepasang kembar. Mereka hanya menunggu dan menanti dengan tenang sekali.

Encik Omar sudah tidak tahu apa yang harus dia lakukan apabila kesemua rancangan yang diberikan oleh Mr M sudah tidak menjadi. Penyokong-penyokongnya mulai berpindah arah malah ada mereka bergaduh sesama sendiri dan kerjasama yang dipupuk selamanya itu, hilang entah ke mana.

“Rancangan yang kamu buat sudah tidak boleh dipakai lagi. Adakah menipu dengan saya? Rancangan kamu adalah rancangan menipu sahaja.” Kata Encik Omar dengan berang sekali.

“Jangan kamu katakan bahawa rancangan saya tidak menjadi, padahal punca itu datang daripada kamu sendiri juga. Dah saya katakan kepada kamu bahawa kamu kena ikutnya 100%, jika tidak padahnya menimpah pada kamu seperti sekarang ini.” Kata Mr M dengan tenang sekali.

“Tak mungkin saya mengikutnya 100% malah saya buat apa yang tertulis pada rancangan tersebut juga serta saya pastikan hanya saya sendiri yang menegtahui perihal rancangan tersebut.” Kata Encik Omar dengan tegas sekali.

“Tak semestinya dari rancangan tu tapi sebaliknya kamu sendiri telah melanggar perjanjian yang kita telah buat untuk memastikan rancanagan itu berjalan dengan lancar sekali. Jangan kamu menidakkan ia kerna saya tahu mengenai kamu mengambil duit tersebut.” Kata Mr M sambil tersenyum.

Encik Omar bagaikan terkejut dengan apa yang dikatakan pleh Mr M bagaikan dia berada di situ ketika dia mengambil duit tersebut. Bagaikan Mr M berada di sana padahal hanya dirinya seorang sahaja yang mengetahui perihal tersebut malah penyokongnya sendiri tidak mengetahuinya.

“Tak, Tak mungkin kamu boleh tahu hal itu. Kamu spy saya ka?” soal Encik Omar yang ternyata pada nadanya rasa bersalah.

“Dah terbukti yang kamu terima rasuah, bukan ka perjanjian kita mengatakan kamu kena mengikut 100% rancangan saya serta tidak akan mengambil rasuah dan ia akan tidak menjadi. Kamu ingin menjadi wakil rakyat yang dikenali ramai bukan?” soal Mr M dengan nada menyindir.

“Walau bagaimanapun ia adalah salah kamu juga kerna rancangan yang kamu berikan sudah tidak menjadi, walaupun saya mengambil rasuah pun kerna kewangan mulai menyusut sebaliknya rancangan kamu memakan wang saya tanpa henti sekurang-kurangnya saya masih ada wang masuk ke kewangan saya sebaliknya rancangan kamu tidak pernah memberikan sebarang galakkan wang masuk.” Perli Encik Omar untuk menyembunyikan kesilapannya.

Jack mulai hilang sabar dengan  apa yang dikatakan oleh Encik Omar, yang dia anggap kurang ajar baginya yang bagaikan menhina Mr M. Sebaliknya Mr M menghalang daripada Jack ingin menumbuk Encik Omar, bagaikan Jack mengerti maksudnya lalu menarik Jill untuk kearah pintu.

Encik Omar berasa hairan dengan kelakuan pembantu Mr M apabila kedua-dua meninggalkan bilik tersebut dan meninggalkan Enciki Omar dengan Mr M.

“Baiklah saya tunaikan kira saya ambil mudah sahaja. Lupakan rancangan saya itu lebih baik saya pastikan kamu dikenali ramai.” Kata Mr M sambil berdiri daripada tempat duduknya.

Encik Omar mulai berasa seram sejuk apabila keadaan bilik pejabatnya mulai menjadi gelap dengan tiba-tiba, walaupun pada masa itu masih lagi waktu siang hari. Encik Omar melihat kearah Mr M dan ternyata dia sudah ghaib, dia mulai tercari-cari kemana dia sudah menghilangkan diri. Dengan tiba-tiba kaki Encik Omar mulai bergegar dengan ketakutan apabila kelihatan pada kelilingnya beribu-ribu mata berwarna hitam dan beranak mata merah memandang kearah Encik Omar.

Kedengaran bunyi seram seperti bunyi ketawa yang terasa dekat pada telinganya, hanya pada masa ituberibu-ribu memandang tajam kearah Encik Omar serta keadaan yang yang serba gelap.

“Encik Omar kamu benar-benar ingin menjadi yang dikenali bukan? Biar saya laksanakan ia, saya tak boleh terima penhinaan kamu terhadap rancangan yang saya berikan kepada kamu.” Kata Mr M apabila dia muncul dengan tiba-tiba di depan Encik Omar dengan menyerikan 13 mata merahnya serta memberikan senyuman yang mengerunkan sekali dengan menunjukkan barisan giginya yang tajam.

“Siapa kamu sebenarnya dan apa yang kamu hendak lakukan kepada saya?” soal Encik Omar yang dalam ketakutan.

“Aku hanyalah dewa kuno yang teramat jahat sekali yang manusia seperti kamu menyembah aku. Aku di dikenali sebagai Evil Eye. Sekarang tiba masanya aku membuatkan kamu menjadi orang yang dikenali.” Kata Mr M.

Kedengaran bunyi jeritan Encik Omar daripada pejabatnya, manakala pembantu Mr M yang tersenyum sekitka mereka mendengar kehadiran suara jeritan tersebut.

Pada keesokkan harinya, mayat wakil rakyat ditemui mati di dalam pejabatnya dalam keadaan yang tragis sekali. Matanya dirobek keluar serta banyak darah mengalir tanpa henti darinya. Mayat Encik Omar ditemui oleh salah seorang daripada pembersih bangunan yang pada keika untuk menjalankan tugasnya untuk  membersihkan  pejabat  tersebut. Kelihatan sebuah trak hitam milik pihak polis menantikan mayat Encik Omar mengusung masuk  ke dalamnya. Pihak Polis menyatakan bahawa kematian Encik Omar ada kaitan dengan pembunuhnya dimana terdapat bukti ia adalah pembuatan dendam. Malah mereka menjumpai sejumlah wang yang banyak di sebuah beg hitam yang ada kaitan dengan kes rasuah.

Apabila pihak polis menyiasat lebih dalam, mereka mendapati Encik Omar menerima rasuah untuk sebuah projek awam yang pada asalnya dilarang meneruskan pembinaannya, sebaliknya ia diberikan lampu  hijau daripada seorang wakil rakyat yang tidak diketahui. Ia ternyata adalah pembuatan Encik Omar sendiri, wang daripada rasuah tersebut akan disalurkan kepada kempen tabung pilihan raya kelak.

Dari jauh daripada pandangan umum, di kawasan yang terlindung daripada pejabat Encik Omar. Kelihatan Mr M serta pembantu-pembantunya berdiri melihat keadaan yang sibuk di tempat kejadian. Malah  kelihatan jelas pada tangan Mr M adalah satu uncang yang ternyata berat sekali bagaikan ada sesuatu padanya. Manakala pembantu Mr M hanyalah tersenyum apabila mereka tahu Mr M sudah menerima bayarannya.

“Akhirnya Encik Omar menerima apa yang dia sendiri kehendaki. Dia inginkan menjadi mereka yang dikenali akan tetapi dia tidak dapat merasakannya sudah.” Kata Mr M.

“Jikalau dia mengikut rancangan itu semestinya dia dapat apa yang dia kehendaki malah wang akan masuk dengan sendirinya, itu pun kalau dia tidak langgar perjanjiaan dengan Mr M.” Kata Jack.

“Apabila manusia menjadi mulai tamat serta gilakan kuasa, apa-apa yang dijanjikan akan dilupakan kerna ia lebih bermakna buat mereka yang sudah sesat dengan kuasa.” Kata Jill.

“Itulah sebabnya mengapa kami sebagai dewa-dewi kuno meninggalkan manusia ini apabila ajaran kami dihina. Ia membuatkan benci kepada mereka ini, malah kami membalas perbuatan mereka dengan cara ini sahaja.” Kata Mr M.

“Baiklah jangan kita membuang masa disini lagi, rasanya pelanggan kita akan datang dengan sendirinya ke pejabat kita nanti. Saya sudah dapat apa yang saya nakkan dan semestinya mereka tidak akan menemui semula jantung Encik Omar itu.” Seruan Mr M.

Kelihatan pembantu Mr M hanyalah menangguk kepala mereka sebagai menandakan mereka faham dengan seruan Mr M. Maka mereka bersama-sama dengan Mr M berjalan memasuki satu lorong lalu ghaib daripada pandangan mata khalayak ramai.


Sekian.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan