Khamis, 22 Ogos 2013

Consultant : Plan

Suasana M Consultant Advisor Ltd, cukup kacau-bilau. Kedengaran beberapa bunyi das tembakkan kedengaran. Beberapa pelangan yang menunggu giliran berjumpa dengan Mr M, kelihatan ketakutan. Manakala pembantu-pembantu Mr M dikumpulkan bersama-sama dengan pelangan Mr M, mereka berdua tidak mampu berbuat apa-apa malah mereka tidak dapat menyelamatkan Mr M yang berada di dalam pejabatnya yang menjadi tawanan kepada Ketua perompak bank.

2 anak buah kepada ketua perompak berjaga-jaga di luar dan memastikan tiada kejadiaan yang tidak diingini daripada berlaku serta mereka memastikan pihak polis tidak memasuki pejabat tersebut. Ketua perompak tersebut tanpa henti memaki hamun di dalam pejabat Mr M. Adakala beberapa kali dia menhalakan pistolnya ke arah Mr M. Mr M hanyalah kelihatan tenang sekali di dalam keadaan yang huru-hara yang berlaku kepadanya.

“Ia adalah salah kamu, rancangan yang kamu bagi gagal. Kamu punya pasal la 3 anak buah saya terbunuh.” Marah ketua perompak tersebut.

“Bukan ka saya sudah beritahu kamu balik-balik yang kamu ikut 100% dengan rancangan yang saya telah buat untuk kamu. Tapi kamu melanggar dengan penjanjian kita berdua maka ia bukan lagi tanggung-jawab saya dalam hal ini.” Kata Mr M dengan tenang sekali.

“Saya tidak langsung melanggar penjanjian kita, yang sebenarnya rancangan yang kamu buat tu gagal. Bukannya murah saya bayar untuk mendapatkan rancangan tu daripada kamu.” Marah Ketua perompak tu lagi.

“Jangan kamu nak buang masa saya, kegagalan tu bukan berpunca daripada rancangan yang saya dah aturkan akan tetapi kamu sendiri adalah punca kegagalan itu sendiri. Kalau kamu ikut semestinya anak buah kamu masih hidup lagi malah kamu juga dapat hasil rompakan tu juga bukan?” soalan yang berbau menyindir dari Mr M.

“Malah anak buah yang terbunuh tu ingin merampas hasil rompakan tersebut selepas kamu berjaya membawa hasil tu keluar. Dia ingin membunuh kamu demi hasil rompakan tu juga. Kira kamu bernasib baik bukannya kamu yang mati sebalik dia yang menjadi mangsa. Itulah siapa yang gatal tangan sangat nak ambil rantai belian tu lagipun ia tiada dalam rancangan tu, terkantoi juga.” Kata Mr M lagi.

“Macam mana kamu tau hal tu, kamu pun berada di sana ka? Ataupun kamu orang dalam bagi bank tu ka?” soalan bertubi-tubi ditujukan kepada Mr M oleh ketua perompak tersebut.

“Tidak la, saya langsung tidak ke mana-mana. Lagipun saya ada cara ku sendiri untuk mengetahui apa yang kamu lakukan di bank semalam.” Jawab Mr M dengan ringkas sekali.

“Tipu! Baik kamu beritahu saya sekarang atau kau nak anak buah saya bunuh pembantu-pembantu kamu di luar sana ka?” Marah ketua perompak tersebut.

“Silakan, lagipun saya bukannya risaukan pembantu-pembantu saya akan tetapi kamu sendiri kena risaukan anak buah sendiri. Lagipun diluar pejabat nie sudah kedengaran sunyi sekali dan rasanya mereka sudah berjaya lepaskan diri mereka. Rasanya sebentar lagi kamu bakal dengar bunyi siren polis.” Kata Mr M sambil tersenyum.

Dengan tiba-tiba kedengaran bunyi siren polis berada di luar bangunan. Ketua perompak mulai dilanda ketakutan apabila dia mula mendengar bunyi siren di luar bangunan pejabat. Adakalanya dia sempat melihat keluar dan mendapati kedua-dua anak buahnya sudah meniarap di atas lantai serta kelihatan darah mengalir daripada kepala mereka.

Kedengaran bunyi amaran daripada seorang pihak polis yang memgunakan pembesar suara ke arah pejabat tersebut. Mr M hanya la tersenyum manakala ketua perompak tersebut sudah panik dan pistol pada tangannya tidak langsung dilepaskannya.

“Tiada guna lebih baik kamu menyerah kepada pihak polis sekurang-kurangnya kamu masih hidup lagi, jika tak kamu bakal menerima nasib yang sama seperti anak-anak buah kamu jua.” Kata Mr M.

“Kamu diam! Bagus lagi saya bunuh kamu sahaja sebab ia berpunca daripada kamu juga. Kalau bukan rancangan kamu gagal semestinya saya tak akan berbuat seperti sekarang nie.” Marah ketua perompak sambil mengacungkan pistol ke arah Mr M.

Dengan perlahan-lahan Mr M bangun daripada kerusinya lalu menuju ke arah ketua perompak tersebut.

“Semestinya kamu tertanya-tanya bagaimana saya tahu sebab ia adalah salah satu rancangan saya. Saya dah awal-awal agak kamu akan gagal dan saya sudah pun rancang jikalau kamu menjadikan saya tebusan. Itupun saya dapat tau selepas kamu menjadi tamak.” Kata Mr M.

“Saya tak peduli apa lagi yang kamu nak katakan biar saya bunuh sahaja kamu sekurang-kurangnya saya boleh terlepas lagi.” Marah ketua perompak tu lagi.

Belum sempat ketua perompak hendak lepas das tembakkan kearah Mr M, dia mulai terkaku dengan apa yang dilihat di depannya. Ketakutan mulai menghantuinya serta suaranya mulai tersekat pada kerongkongnya. Didepannya Mr M memandang tajam ke arahnya dengan 13 mata merah menyala. Mata-mata yang menyeramkan mulai keluar daripada dinding, siling serta lantai; memandang tajam ke arah ketua perompak tersebut.

Ketua perompak tersebut pucat dengan ketakutan yang teramat sekali, dimana-mana tempat dilihatnya ada beberapa jelingan mata melihat ke arahnya.

“Tiada gunanya kamu nak lepaskan diri kamu lagipun pejabat ini sudah dikepung oleh pihak polis dan ia sangat mustahil kamu untuk lepaskan diri. Lagipun saya tidak boleh lepaskan kamu juga, nanti kamu akan menuduh saya komplot bersama dengan kamu dalam hal rompakan semalam. Walaupun ia benar tak mungkin saya lepaskan.” Kata Mr M.

Dengan tiba-tiba sekumpulan polis memecah masuk ke dalam pejabat. Ketua perompak tu masih lagi pucat ketakutan dengan keadaan Mr M dan tangannya masih memegang picu pistol tersebut. Pihak polis memberi amaran kepada ketua perompak tersebut untuk melepaskan senjatanya. Diluar pemikiran ketua perompak tersebut masih melihat dengan jelas sekali Mr M masih memandangnya dengan 13 matanya yang merah menyala serta memberikan senyuman yang cukup mengerikan sekali manakala pihak polis tidak melihatnya kerana pandangan mereka adalah belakang Mr M.

Bang!

Satu bunyi das tembakkan mengena tepat pada kepala. Dengan serta-merta tubuh menjadi kaku dan kesakitan yang teramat pedih sekali. Darah keluar dengan deras dan harapan untuk selamat cukup tipis sekali. Ketua perompak tersebut sudah rebah menyembah bumi apabila satu seorang daripada pihak polis melepaskan satu das tembakkan ke arah ketua perompak yang pada masa itu betul-betul mengacukan pistolnya ke arah Mr M.

Pihak polis terus tergesa-gesa masuk dan memastikan bahawa ketua perompak tersebut benar-benar mati. Mr M kelihatan tersenyum apabila dia melihat mayat yang terkujun kaku sebelum beredar dari situ selepas diiringi oleh beberapa orang polis.

Jauh daripada pandangan orang ramai, pembantu-pembantu Mr M jauh daripada pandangan umum selepas mereka memberi penerangan mereka kepada pihak polis. Kelihatan jelas pada tangan pembantu-pembantu Mr M memegang beberapa uncang merah yang ternyata yang mempunyai isi lalu diberikan kepada Mr M. Malah Mr M pun turut memegang satu uncang merah juga sebelum dia mengambil 2 uncang tadi daripada pembantu-pembantunya.

“Bila masa Tuan ambil daripada ketua perompak tu bukan ka pihak polis berada di sana.” Soal Jack yang berasa hairan apabila dia melihat Mr M ada satu uncang merah yang dibawa bersamanya.

“Abang nie bukan kamu sudah lupa yang Tuan nie ada caranya.” Perli Jill sambil menghulurkan uncang merah kepada Mr M.

“Maaf Tuan, lupakan apa yang saya soal tadi.” Mohon maaf Jack kepada Mr M.

“Nampak buat sementara kita kena guna tempat lama untuk terus berniaga, tempat baru kita nie tidak boleh digunakan buat sementara waktu. Baik la kita pergi sekarang kerna saya ada banyak rancangan perlu saya buat.” Arah Mr M kepada pembantu-pembantunya.

Tak sampai beberapa saat mereka bergerak, kelibat mereka terus ghaib daripada pandangan mata umum.



Sekian.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan