Khamis, 27 Disember 2012

Ganjil


Salam Malam Jumaat semua,

Nie adalah cerita pengalaman  saya yang terakhir sekali. Cerita nie berlaku semasa saya bersekolah di sekolah rendah tertua di Sandakan, Sabah. Kalau tak silap saya ia sudah melebihi 100 tahun yang terletak di Tanah Merah, Sandakan. Sekolah nie bangunannya diperbuat daripada papan yang mempunyai 1 tingkat sahaja dan berdekatan dengan sebuah kampung di belakangnya. Malah sekolah nie ada tadika serta pejabatnya sendiri dan malah mempunyai gereja atau chapel di atas bukit berdekatan dengan sekolah rendah nie. Nama sekolah dan gereja nie bernama sama iaitu St. Gabriel. Malah dahulunya memang ada pokok besar ditanam di tengah-tengah sekolah nie (tapi ia ditebang kerna keselamatan sebab ia terlampau besar) yang berusia lebih 100 tahun yang ditanam oleh tukang kebun sekolah semasa sekolah tu dibuka.
Kita semasa kecil sentiasa mendengar kisah-kisah seram atau kisah aneh yang berlaku di sekolah bukan? Kadang-kadang cerita tu benar adakalanya ia palsu. Masa tu kita masih budak-budak kira senang ditipu maka kita percaya ia bulat-bulat. Nie saya sertakan cerita pendek tentang kisah-kisah tu dan harap maaf la sebab cerita nie tak seram seperti cerita sebelumnya.

Kisah 1,
Pernah diceritakan bahawa asal usul sekolah disiring bukit nie pernah digunakan sebagai hospital semasa WW2 kerna pada masa tu Sandakan diserang Jepun. Bilik-bilik darjah di bangunan papan digunakan sebagai bilik pesakit manakala pula bangunan tadika tu pula digunakan tempat menyimpan mayat mangsa perang. Selepas perang maka sekolah tu digunakan semula sebagai tempat menimba ilmu semula. Ada pernah berlaku pihak sekolah membuat perkhemahan, ada pelajar ketakutan bila nampak kelibat lembaga hitam di bangunan papan berjalan pelahan-lahan sebelum ghaib. Bagai lembaga tu mencari-cari barang yang hilang, barang yang hilang tu saya tak tahu la apa bendanya.

Kisah 2,
Nie pernah berlaku semasa saya darjah 2. Pernah gempar satu sekolah bila ada pelajar ternampak kelibat lembaga putih terbang ke arah pokok besar sebelum terbang ke pokok durian tua (yang terletak di belakang tadika, kira pokok durian yang tumbuh sendiri yang asal di hutan belakang tadika tu). Malah saya sendiri ternampak macam kain putih bergantung di atas dahan pokok berdekatan dengan sungai kecil malah bukan saya seorang kerna masa tu semua pelajar nampak sebelum disuraikan oleh guru kami. Lepas tu its history kerna esoknya kain putih tu hilang bersama-sama dengan cerita tu.

Kisah 3,
Nie berlaku semasa saya darjah 4. Ada pelajar perempuan sekelas dengan saya menjerit di dalam tandas perempuan ketakutan. Bila di dalam tandas tu ada seekor labah-labah yang sangat besar di dinding tandas tu. Bukan pelajar sahaja ketakutan malah gurunya juga. Dan pengetua sekolah mengarahkan tandas tu ditutup sementara akan tetapi bila mereka mau tutup tandas tu labah-labah sudah ghaib walaupun ada sangka ia keluar dari tingkap tandas akan tetapi pada masa tu tingkap tandas sentiasa tertutup kerna ia mustahil membukanya sebab sudah berkarat. Cukup ganjil bukan?

Kisah 4,
Nie cerita saya dengar dari kawan sekelas yang tinggal di kampung belakang sekolah tu. Gereja / chapel St. Gabriel dahulunya sudah lama tak digunakkan dibiarkan begitu sahaja selepas kematian pastor. Malah penduduk kampung tak berani menggunakkannya. Bila waktu malam, ada akan terdengar bunyi organ dimainkan malah bunyi loceng gereja pandai berbunyi dengan sendirinya. Akan tetapi bila pihak sekolah mengambil keputusan untuk menggunakkan gereja tu semula (memang saya ingat kami la yang kasi bersih gereja tu masa PJK kalau tak silap masa darjah 5. Memang seram la masa kasi bersih gereja tu malah untuk pengetahuan semua kami selalunya masa PJK kami lakukan di perkarangan gereja tu.) dan kisah seram yang berlaku di gereja tu sudah hilang.

Kisah 5,
Nie kisah terakhir yang berlaku semasa saya darjah 5. Memang seram sangat nak menggunakan tandas sekolah kami nie yang terletak dihujung sekolah dan bersebelahan dengan hutan dan sungai kecil tu. Tak kira masa memang seram sangat. Kalau pergi sorang-sorang jangan mimpi la kebanyakkan memang berteman tak kira perempuan mahupun lelaki. Pernah sekali saya temankan kawan saya pergi ke tandas tu hanya kawan saya sahaja masuk manakala saya diluar tandas tu. Masa tu saya bersendirian di luar tandas, boleh saya terdengar bunyi-bunyian yang ganjil yang saya tak pernah dengar. Bila saya lihat keliling tandas tu tiada apa-apa dan saya menanya kawan saya di dalam tandas tu masa ada dia sudah ke belum. Entah dari mana dari hutan belakang tandas nie keluar seekor burung berwarna biru (semua biru) terbang keluar. Tak saya membuang masa saya lari terus ke bilik darjah meninggalkan kawan saya nie. Memang saya kena marah oleh si kawan nie kerna meninggalkan dia nie. Akan tetapi sampai sekarang nie saya tak tau jenis burung tu malah adakah ia sebenarnya atau jelmaan?

Sampai disini sahaja cerita saya sampaikan kepada kamu semua. Memang certa saya tak banyak dan tak menyeramkan langsung. Kebanyakkan cerita nie saya ingat-ingat lupa kerna sudah lama berlaku. Tetapi cukup sayang sekali nie kerna hanya nama sekolah tu masih wujud tetapi bangunan tu dah tak wujud sudah. Nie kerna pihak berkuasa mengarahkan bangunan papan tu dirobohkan sebab tak selamat malah tiada sebarang renovation dilakukan untuk mengekalkan sekolah bersejarah nie. Walaupun sekolah tu dipindahkan akan tetapi sejarah lama yang ada pada tapak sekolah boleh digunakkan sebagai muzium akan tetapi tak. Memang sayang sekali nie. Bila bekas pelajar sekolah tu melihat kembali keadaan sekolah memang pilu dengan keadaan nie. Bukan saya seorang sahaja berfikiran begitu malah bekas pelajar yang lain turut berfikir begitu. Yang menyatat hati nie apabila tapak tu menjadi car wash malah banyak kerosakkan dan vandalism yang dilakukan oleh pekerja car wash nie. Sakit hati betul-betul.


Sampai disini dahulu cerita saya nie dan berakhir sudah kisah-kisah pengalaman seram saya nie. Kalau ada masa yang lain saya akan menceritakkan perihal yang saya pernah post dalam Facebook dahulu. Nantikan perihal nie.

2 ulasan:

  1. Wahh . Best jgk baca , dpt jgk pengetahuan biar sikit2 kn . Hihihi salam kenal org sandakan ☺

    BalasPadam
  2. Wahh . Best jgk baca , dpt jgk pengetahuan biar sikit2 kn . Hihihi salam kenal org sandakan ☺

    BalasPadam