Khamis, 30 Mac 2023

Locker Duit Siling

 


Salam Malam Jumaat semua, 

Pada malam ini saya akan berkongsi sebuah lagi cerita urban legend daripada Jepun mengenai Coin Locker / Locker duit siling.

Ada seorang wanita muda sedang sarat mengandung. Dia terlalu muda untuk menjadi seorang ibu mahupun mampu menjaga seorang anak, dia mengambil keputusan untuk keputusan untuk meletakkan bayi yang baru dilahirkannya ke dalam salah satu locker duit siling di sebuah station. 

Selepas itu, dia cuba mengelak dirinya mendekati locker berkenaan. Akan tetapi pada suatu hari dia mempunyai urusan berdekatan dengan kawasan tersebut dan agak mustahil untuk dielakkan.

Semasa dia lalu di sana, dia kena lalu melintasi locker tersebut. Tiba-tiba dia bertembung dengan seorang budak lelaki yang sedang menangis di depannya.

"Kenapa? Kamu sesat ke?" soal wanita tersebut, akan tetapi budak lelaki itu terus menangis tanpa berkata apa-apa.

"Dimana ibu kamu?" tanya wanita berkenaan, serta-merta budak lelaki itu berhenti menangis. Lalu budak lelaki itu menyambar pakaian wanita itu dengan genggaman yang kuat sekali, lalu memandang ke arahnya.

"Kamu adalah ibu saya!"

Beberapa tahun selepas itu, penemuan satu rangka manusia iaitu seorang wanita muda bersama seorang bayi ditemui di dalam locker duit siling.

* * * * *

Nama lain untuk tajuk urban legend ini adalah Coin Locker Baby atau Bayi Locker Duit Siling. 

Kejadian ini sering berlaku jikalau anak itu di luar nikah atau sebab kemampuan diri khas buat pasangan muda mahupun wanita muda yang ditinggalkan pasangan yang tak bertanggungjawab. Dengan harapan anak yang disimpan di dalam locker diselamatkan oleh pegawai station dan dihantar ke rumah kebajikan. Akan tetapi tak semuanya, kebiasaannya ditemui dah tidak bernafas lagi. 

Menyebabkan kita meragui kemanusiaan sesetengah orang ini. Terutamanya buat bayi yang tak bersalah yang nak merasai peluang untuk hidup serta kasih sayang daripada ibubapanya. 

Agak terkilan juga dengan cerita urban legend ini dan berasa sedih juga. Sekian sahaja buat malam ini. 

Tiada ulasan:

Catat Ulasan