Khamis, 23 Mac 2023

Akamanto



Salam Malam Jumaat semua, 

Pada malam ini saya akan berkongsi sebuah lagi cerita urban legend daripada Jepun mengenai Akamanto atau dikenali sebagai Red Cloak / Jubah Merah. 

Ia mengenai sejenis hantu yang sering kali mengenakan jubah merah yang menghantui tandas wanita. Ia serin berjubah merah serta mengenakan topeng putih menyembunyikan wajahnya. Malah terdapat versi lain yang mengatakan dia adalah seorang lelaki berwajah tampan sambil mengenakan jubah merah, oleh kerana wajahnya agak menawan. Mustahil buat mangsanya untuk melawan mahupun menidakkannya. 

Kebiasaannya dia akan bersembunyi di kubikal tandas wanita yang paling terakhir, semasa mangsanya masuk untuk melegakan diri. Barulah dia akan memunculkan dirinya sambil mengungkapkan pertanyaan "Nak kertas merah atau kertas biru?"

Jikalau kamu memilih kertas merah, kamu akan di kerat pada leher sebelum kepala kamu dipenggal. Dimana kematian kamu adalah daripada pendarahan. 

Jikalau kamu memilih kertas biru, kamu akan di cekik pada leher. Sehinggakan wajah kamu menjadi kebiruan. Dimana kematian kamu adalah daripada mati lemas. 

Jikalau kamu memilih warna lain daripada dua pilihan yang diberikan, ada kemungkinan tinggi kamu bakal ditarik ke neraka oleh beberapa tangan putih melalui lubang tandas ataupun kemalangan luar biasa bakal menimpa buat si mangsa. 

Terdapat sebuah cerita seram berlaku di sebuah sekolah yang diceritakan oleh seorang pelajar perempuan. Ketika dia menggunakan tandas, kedengaran dari kubikal sebelah. "Nak kita pakaikan jubah merah tak?". Dengan ketakutan, dia berlari keluar lalu memberitahu gurunya dengan kejadian yang dia alami di tandas tadi lalu polis dipanggil datang. 

Seorang Pegawai Polis wanita memasuki tandas berkenan manakala teman sepasukannya seorang pegawai polis lelaki menunggu di luar tandas. Dia terdengar pertanyaan yang sama. "Nak kita pakaikan jubah merah tak?" soal suara berkenaan. Lalu pegawai wanita itu menjawab "Ok, pakaikan!" 

Tiba-tiba kedengaran bunyi jeritan, sebelum kedengaran seperti benda berat terhempas di lantai. Tanpa membuang masa pegawai polis lelaki terus memasuki ke tandas berkenaan, dia menemui pegawai polis wanita terbaring kaku di lantai. Kepalanya dipenggal dan darahnya membasahi keseluruhan pakaiannya seakan-akan ria mengenakan jubah merah. 

Di dalam bahasa Jepun, hantu pembunuh ini dikenali pelbagai nama seperti "Aka manto", "Ao Manto", "Aka hanten" atau "Ao hanten". Cerita asal-usulnya pada zaman dahulu, Jubah merah adalah seorang lelaki berwajah tampan yang mampu memikat setiap gadis dimana membuat mereka jatuh cinta pada pandangan mata pertama. Pandangannya mampu membuat gadis yang melihatnya jatuh pengsan, oleh kerana itu dia terpaksa menyembunyikan ketampanan di sebalik topeng putih. Sehinggakan pada satu waktu dia mulai menculik gadis cantik dan mangsanya tidak kembali lagi. 

Manakala terdapat versi lain, dia dikenali sebagai "Jubah Merah" atau "Mantel Merah". Dia sering kali akan mengintai mangsanya di tandas lalu bertanya kepada kamu jikalau nak jubah merah. Jikalau ya, dia akan mengoyakkan isi dada dan menyiatkan kulit belakang kamu. 

Terdapat juga versi lain mengenai lagenda ini, dia dikenali sebagai "Kertas Merah, Kertas Biru" (Akai Kami, Aoi Kami). Gadis yang memasuki tandas akan kedengaran suara di kubikal terakhir. Soalnya, "Kamu nak kertas merah atau kertas biru?" Jikalau kertas merah bermaksud kematian dimana kamu akan di siat hidup-hidup. Kertas biru pula bermaksud darah kamu akan disalurkan keluar sehinggakan kering dari tubuh badan. 

Terdapat juga versi yang mengatakan bahawa tangan berdarah akan keluar dari mangkuk tandas dan cuba menarik kamu masuk sambil hujan darah turun daripada siling tandas sebelum kamu dilemaskan dengan darah, kehadiran tangan tak bertubuh datang memegang kamu sebelum mencekik kamu sehinggakan kamu menghembuskan nafas yang terakhir. 

Versi terakhir yang agak sedikit lawak dan menjijikkan, jikalau kamu menjadi kreatif dan memilih selain daripada dua pilihan seperti kertas kuning. Dia akan memasukkan kepala kamu ke dalam lubang tandas dan menyebabkan kamu berbau hancing atau mati dalam kematian yang memalukan dengan mati lemas di dalam air kencing. Eew.. 

Huraian terdapat banyak sangat versi mengenai urban legend ini dan banyak persamaan sama ada ia adalah kertas mahupun jubah digunakan. Tempat selalunya tandas perempuan tak kisah di sekolah mahupun di tandas awam sekali, ia akan mencari mangsanya. 

Malah cerita urban legend ini boleh di dapati di Korea Selatan apabila mereka pun ada versi tersendiri mengenai urban legend ini. Hanya penceritaan sama akan tetapi mangsanya tidak memilih jantina.

Oleh kerana urban legend Akamanto ini agak popular, malah ia mendapat adaptasi dari manga, anime dan ke layar perak. 

Sekian dahulu informasi mengenai urban legend yang terkenal di Jepun, Akamanto. 





Tiada ulasan:

Catat Ulasan