Khamis, 2 Mac 2023

Teke-teke

 


Salam Malam Jumaat semua, 

Pada malam ini saya akan berkongsi sebuah lagi cerita urban legend daripada Jepun mengenai Teke-teke. Ia merupakan salah satu urban legend yang agak terkenal di Jepun. Kisah ia mengenai seorang pelajar perempuan, gadis kepada seorang wanita yang terjatuh ke landasan kereta api dan tubuh badannya terhiris menjadi 2. Kematiannya agak menyayat hati apabila dia mati dalam keadaan terseksa dan kematian yang lama. Sekarang rohnya bergentayangan di seluruh Jepun, dengan menarik tubuh bahagian atas dengan tangannya sambil membawa cangkuk atau sabit. Semasa dia bergerak, bunyi seakan "Teke-teke" akan kedengaran dan dari situ namanya datang.

Terdapat banyak sangat versi mengenai asal-usul cerita urban legend ini dan sukar dipastikan cerita yang sebenarnya mahupun dimana permulaannya. Dari kemalangan tragik kepada pembunuhan dan cubaan bunuh diri yang gagal. Akan tetapi hanya 1 persamaan adalah mengenai seorang gadis mahupun wanita dari Hokkaido yang bernama Kashima Reiko.

Ketika Perang Dunia Kedua, seorang pekerja am / pelajar dari Muroran, Hokkaido telah diserang dan dirogol oleh seorang anggota tentera US. Pada malam itu dia mengambil tindakan untuk lompat dari jambatan ke landasan kereta api, tiba-tiba dia dilanggar oleh sebuah kereta api yang kebetulan lalu. Impaknya menyebabkan tubuh badannya terbelah menjadi 2 dari bahagian pinggang. Cuaca pada malam itu agak sejuk menyebabkan pendarahannya membeku tapi darah mengalir agak lambat keluar.

Sebaliknya dia terpaksa menggeliat dan bergelut untuk meminta bantuan. Sebaik sahaja dia tiba ke Station kereta api dengan merangkak, sebalik daripada mendapat bantuan daripada atendan. Mereka sekadar meletakkan tarp plastik padanya dan tak berbuat apa-apa. Ini membuat dia mati dalam keadaan mati lambat serta menyeksakan.

Menurut lagenda, selepas 3 hari kamu mendengar cerita ini. Kamu akan melihat kehadiran hantu wanita tanpa tubuh bahagian bawah. Dia adalah hantu wanita di dalam cerita ini. Sebarang jenis cubaan untuk mencarikan diri dalam perbuatan yang sia-sia walaupun menggunakan kereta sekalipun, kerana dia mampu merangkak laju sehingga kelajuan 150km sejam sekadar nak menangkap kamu.

Ada yang mengatakan hantu ini sedang mencari bahagian tubuh badan bawah iaitu kakinya. Yang dihiris pada malam kejadian. 

Manakala ada yang mengatakan dia sedang marah terhadap kemanusiaan apabila dia tidak menerima sebarang pertolongan ketika dia sedang nazak dan ini adalah alasan buatnya untuk menyembelih orang sebanyak dia mahu untuk memuaskan dendamnya. Sebaik sahaja dia menangkap kamu, dia akan membelah menggunakan sabit yang dia sentiasa bawa menjadi dua kemudian mengambil bahagian bawah tubuh badan kamu.

Selepas mendengar lagenda ini, dia akan menyoal kamu 1 teka-teki, secara dalam mimpi atau dari 1 panggilan telefon misteri. Hanya cara untuk terlepas dari ambang kematian dengan menjawabnya dengan betul.

"Kamu masih memerlukan kaki kamu?" soal dia.

"Saya masih memerlukannya sekarang" jawab kamu.

"Siapa yang menceritakan cerita saya" soalnya.

"Kashima Reiko" (Mask Death Demon Ghost Accident)

Jangan sesekali mengatakan cerita itu kamu dengar daripadanya, sebab itu adalah salah satu jawapan yang salah. Dia akan terus membunuh kamu sepantas kilat. Jikalau kamu menjawabnya dengan cara betul, ada kemungkinan kamu akan dilepaskan (kalau).

Terdapat sebuah cerita mengenai seorang pelajar lelaki yang baru keluar dari sekolahnta pada waktu senja. Lalu kedengaran bunyi di belakangnya, sebaik sahaja dia menoleh ke belakang. Kelihatan seorang gadis cantik sedang bersandar pada tingkap dan sedang memerhatikannya. Dia mulai tertanya-tanya siapa gadis ini apabila sekolahnya adalah sekolah menengah lelaki.

Sebaik sahaja gadis itu perasan dia sedang diperhatikan semula, gadis itu tersenyum lalu memeluk tubuh terutamanya bahagian sikunya. Tiba-tiba gadis tersebut melompat keluar tingkap dan mendarat di tanah. Pelajar lelaki itu dalam ketakutan yang teramat sangat apabila dia perasan gadis tersebut tak mempunyai bahagian bawah tubuh badannya.

Gadis itu mulai merangkak laju ke arahnya menggunakan sikunya sambil kedengaran bunyi teke-teke-teke-teke-teke-teke. Pelajar lelaki menjadi kaku dan tak mampu mengerakkan kakinya dengan ketakutan yang teramat sekali. Dalam beberapa saat, gadis itu mendekatinya lalu mengeluarkan sabitnya dan membelahnya menjadi 2, menjadikan keadaannya seperti dia.

Oleh kerana itu, ia menjadi amaran dan larangan terutamanya buat budak-budak kecil untuk balik sebelum tibanya waktu senjanya matahari jikalau tak ingin menjadi mangsa Teke-teke.

Sekian dahulu informasi mengenai urban legend terkenal ini dari negara matahari terbit ini. Jikalau ada kesempatan saya akan berkongsi lagi pada hari yang lain.



Tiada ulasan:

Catat Ulasan