Khamis, 2 November 2023

Howling Inunaki Tunnel / Terowong Melolong Inunaki

 


Salam Malam Jumaat semua, 

Pada malam ini saya akan berkongsi sebuah lagi cerita urban terkenal daripada Jepun mengenai Terowong Melolong Inunaki. 

Ia merupakan satu misteri samaada perkampungan Inunaki itu wujud mahupun rekaan semata-mata. Khabar angin itu bermula sejak secara online dari 1990an sampai ke hari ini. Dikatakan perkampungan ini terletak di kawasan pedalaman Inunaki di wilayah Kyushu's Fujuoka, ia adalah perkampungan yang terbiar dan terowong Inunaki merupakan satu - satunya jalan penghubung ke perkampungan ini.

Ada cerita yang mengatakan sesiapa sahaja yang memasuki perkampungan ini akan menerima nasib yang baru iaitu lebih kepada kematian. Mitos dan cerita turut mengatakan terdapat satu papan tanda rasmi mengatakan "System perundangan dan undang-undang Jepun tidak mempunyai kuasa selepas melintas kawasan ini." bererti sesiapa sahaja yang masuk, tanggungjawab ditanggung oleh diri sendiri dengan kejadian yang sebenarnya dan keseraman yang menakutkan yang bakal berlaku.

Kedengaran bunyi anjing menyalak dan bunyi sayup-sayup jeritan datang daripada dalam terowong.

Menurut cerita bahawa ia berpunca daripada Pembunuhan kejam yang pernah berlaku di dalam terowong Inunaki. Terowong itu agak terpencil dan jarang sekali digunakan, ia menjadi tempat popular buat geng untuk lepak. Pada satu petang pada Disember 1988, sekumpulan remaja telah menculik dan merompak serta menyeksa Umeyama Kouichi yang berusia 20 tahun sebelum membakar pemuda itu hidup-hidup di dalam terowong tersebut.

Sekarang terowong Inunaki atau "Terowong Lolongan Anjing" di dalam Jepun, dianggap salah satu lokasi yang paling keras dan menyeramkan di Jepun. Dinding bata dibina untuk menutup pintu masuk terowong ini (akan tetapi ada mereka tetap berdegil nak masuk juga). Penduduk tempatan mengatakan barang elektronik / peranti elektronik dan kenderaan sentiasa akan tidak berfungsi pada sekitar kawasan terowong dan kedengaran bunyi anjing menyalak dah suara bunyi jeritan datang dari dalam terowong.

Lagenda mengenai Terowong dan perkampungan ini menjadi Inspirasi kepada sebuah filem pada tahun 2020 "Howling Village" oleh Takashi Shimizu iaitu pengarah Filem Seram The Grudge.




Tiada ulasan:

Catat Ulasan