Khamis, 23 Ogos 2018

Makanan


Salam Malam Jumaat semua,

Apa itu makanan? Makanan itu nyawa, tanpa makanan kita akan mati. Semua mahluk yang hidup memerlukan makanan untuk hidup baik tumbuhan, haiwan malah mahluk halus. Apa yang kita tahu secara stereotype adalah darah. Ya ia adalah salah satu makanannya tapi tak semua tahu yang sebenarnya bukan sahaja darah malah ada lagi beberapa yang saya bakal kongsikan. Buat mereka yang gila nak memuja ataupun memanggil makhluk halus ni, baik lupakan sahaja, lagipun ia adalah pekerjaan yang sia-sia dan tak membawa sebarang hasil. Walaupun saya pernah kongsikan yang berkaitan beberapa tahun yang lalu di blog ini, 50/50 nak ubah post tersebut. Lagi-lagi dengan keadaan sekarang ini terutamanya golongan belianya. 

Dalam agama Islam ada mengatakan kita untuk menjaga kebersihan terutamanya di rumah. Sebab mahluk halus atau dikenali sebagai jin ini, suka kepada tempat-tempat yang kotor apabila ia tempat ia tinggal dan makan. Oleh itu tandas sering kali menjadi pilihan buat jin ini, air kecing dan najis merupakan salah satu daripada makanan mereka ini. Tapi ia berbeza dengan mahluk halus yang tinggal bebas di hutan atau busut, yang menanggapnya sebagai kotor. Itulah berlakunya kes dimana kemaluan membengkak dan perut menjadi busung. Sebab sekarang logik, jikalau ada orang luar datang terus melepaskan hajat besar / kecil di depan pintu rumah kamu ataupun di atas tempat tidur kamu. Semestinya kamu marah jadi kamu akan membalas juga. Berbalik kepada kebersihan, menjaga kebersihan bagi mengelakkan daripada benda yang tak patut tinggal di rumah kita. Jikalau ada urusan walaupun sekejab maka tutup makanan itu daripada membiarkan begitu sahaja, jika tidak jin ini akan mengganggu kita dan makanan kita juga dikotorkan terutamanya makanan yang ditinggal ataupun dibiarkan begitu sahaja. Jin akan datang menjilat makanan itu sebelum kita memakan makanan ini. Oleh itu bacalah"Bismillah" semasa nak letakkan makanan itu mahupun sebelum menjamahnya bacalah doa makan bagi mengelak daripada jin dan syaitan menjamah bersama. 

Dengan keadaan sekarang ini, ramai lebih memilih untuk makan diluar apabila sibuk dengan urusan mencari rezeki dan golongan yang tak tahu nak masak. Makanan diluar pun boleh memberikan impak buat kepada diri mahupun kesihatan juga. Apabila dunia serba moden sekalipun, persaingan itu tak boleh dielakkan selain daripada penggunaan sihir untuk menjatuhkan persaingan malah ada memgambil langkah dengan mengunakan pelaris. Sama ada bantu barang-barang yang sudah di sihir ataupun dipuja sebelum dimasukkan ke dalam makanan ataupun menggunakan bantuan mahluk halus. Makanan yang dihasilkan memang teramat sedap sekali membuat pelanggan menjadi ketagih untuk membeli makanan ini. Walaupun makanan itu biasa-biasa sahaja dan ada juga melarang pelanggan membawa balik makanan yang disajikan. Bagi mereka yang pernah menonton wayang Indonesia "Wujud", dimana ada babak di dalam warung. Apabila ada mahluk halus menjilat makanan atau ada kes dimana dikencing pada makanan agar perniagaan itu laris. Tak semua mempunyai kelebihan melihat ini jadi ramai tak tahu, selain itu jika kamu terlihat kertas yang ditampalkan di dinding dimana kelihatan seperti ayat-ayat Al-Quran akan tetapi ia bukan sama sekali. Ia dikenali sebagai Wafak dimana terlukiskan bentuk-bentuk seperti haiwan dan lain-lain, ia bukan ajaran Islam sebaliknya kepercayaan pra Islamik di nusantara. Bagi yang tak tahu dengan menanggap sebagai ayat Al- Quran padahal ia adalah bukan. Ada mereka menggunakan sebagai pelaris peniagaan, ia salah dalam agama. Lebih baik minta dengan Maha Esa dengan berdoa dan bekerja keras, barulah Allah makbulkan dan rezeki masuk. 

Ada satu makanan dimana mahluk halus ini paling suka dimana rata-rata tak sedar memberikan makanan ini secara percuma. Ia adalah asap. Asap daripada setanggi, kemenyan dan rokok. Jikalau ada bacaan ayat-ayat Al-Quran semasa membakar setanggi atau kemenyan ini, mahluk halus tak akan menggangu malah mengelak daripada dekat. Apa jikalau kemenyan digunakan untuk memanggil mahluk halus ini maka ia akan datang, siapa tak nak datang jikalau diberikan makanan secara percuma. Makanan percuma daripada asap rokok, lagi-lagi mereka perokok tegar. Walaupun berbagai-bagai jenis nasihat ataupun alasan kesihatan malah harga dinaik sekalipun ada juga sanggup ikat perut untuk melepaskan gian, jikalau boleh satu kotak rokok dihabiskan. Walaupun difatwakan sebagai haram, tapi masih ada mereka menghisap rokok walaupun tahu ia adalah haram. Walaupun orang itu daripada golongan yang alim dan faham agama, tapi merokok tanpa rasa bersalah. Maaflah jika terasa tapi ia adalah fakta. Asap rokok atau vape, sama juga tu. Hembus pun asap juga, asap tu tetap makanan sukaan jin dan mahluk halus ini. Sambil kamu sembur asap keluar, ada seekor jin akan makan bersama-sama dengan kamu. Secara tak langsung menjadi kawan baik kamu juga. Apabila banyak kes telah berlaku dan ia bukan berlaku kepada seorang sahaja. Persoalannya masih lagi nak merokok selepas mendapat tahu kamu memberikan makanan kepada syaitan, iblis dan jin?

Sebelum saya menghabiskan pendapat saya ini, saya ini bagi nasihat buat mereka diluar sana. "Berbuat baik biar berpada dan berjahat, jangan sekali" terutamanya dengan keadaan sekarang yang suka membawang. Berjaga-jaga dengan makanan dan minuman di tempat awam, takut ada mereka yang mempunyai niat yang tersembunyi sama ada nak menyakiti mahupun menjadikan kamu sebagai kekasih. Ada barang-barang sihir digunakan khas untuk makanan dan minuman diantaranya adalah santau. Santau makanan dimana digunakan untuk menjatuhkan orang lain sama ada ditempat kerja, persaingan mahupun iri hati sekalipun. Selain itu ada mengunakan santau sebab nak si mangsa sukakan orang yang mengantar santau tersebut, walaupun pada salah ditolak mentah oleh si mangsa. Akhirnya si mangsa sujud dan meminta si penghantar untuk menerima cintanya. Ia seseuatu yang sukar sekali diubati terutamanya dalam perubatan alternatif ini. Jikalau ada jalan semesti ada jalan memulihkan mereka yang menjadi mangsa santau. Jikalau dibiarkan lama ia akan memudaratkan si mangsa sampai meninggal dunia ataupun memberikan peluang kemenangan kepada penghantar santau ini. Tapi pandai-pandailah jawab dalam kubur nanti ataupun tunggu Allah bayar cash sahaja. Apa-apa pun jaga makanan dan minuman kamu, lagipun hati lain-lain. Lebih baik berjaga-jaga sahaja.

Dengan ini sekali lagi saya ulang, sila jaga kebersihan khas buat kaum wanita. Bila datang bulan, jangan tahu nak marah-marah sahaja. Tahu ia adalah sakit tapi bukan kamu sahaja alami malah semua wanita pun alaminya. Allah bagi kamu cuti daripada solat dan puasa, manakala kaum lelaki tiada alasan nak cuti sebab mereka tak merasai apa kaum wanita perlu lalui setiap bulan. Apa-apa pun sila jaga kebersihan diri dan cuci sehinggakan bersih terutamanya tuala wanita ini. Jika dibiarkan ia memberikan peluang kepada mahluk halus iaitu jin untuk memakannya sebab darah itu adalah salah satu makan kesukaan mereka ini. Selain itu darah daripada luka, pastikan dibersihkan dengan mencucinya dengan air sehingga bersih sebelum membuangnya di tong sampah sebab ia membawa efek yang sama juga. Darah itu adalah nyawa kita, tanpanya kita mati. Jadi bersihkan dahulu sampai bersih sebelum membuangnya. 

Sampai disini sahaja saya berkongsi mengenai makanan baik kita manusia mahupun mahluk halus ini. Ia daripada pengalaman dan cerita dimana saya pernah dengar terutamanya di Misteri Jam 12 Malam. Jaga kebersihan dan berjaga-jaga dengan makanan yang kita makan di luar serta tutup makanan kita apabila kita tak tahu niat orang lain macam mana baik orang itu kawan baik sendiri. Jin dan mahluk halus ini mempunyai makanan yang mereka sukai, jikalau boleh elakkan memberikan makanan ini secara sengaja mahupun tak. Ada banyak lagi saya tak ingin jelaskan apabila bagi yang Islam sudah sedia maklum dimana ada diajar apakah makanan syaitan, iblis dan jin ini. Jikalau kamu tidur dalam kelas agama tu, pandai-pandai cari (dengan renungan menyindir). Sekian sahaja buat malam ini dan Salam Malam Jumaat semua.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan