Khamis, 9 Ogos 2018

Anak Patung

Salam Malam Jumaat,


Anak Patung, salah satu alat permainan kesukaan anak-anak kecil terutamanya budak-budak perempuan. Tak kisahlah anak patung itu diperbuat daripada kain, kaca, plastik dan lain-lain. Asalkan anak-anak kecil dapat menggunakan imaginasi mereka untuk bermain. Adakala anak patung ini digunakan oleh golongan tertentu untuk mengurung atau mempergunakan mahluk halus untuk merasuki anak patung ini atas tujuan sihir dan lain-lain.

Anak patung yang cukup sifat ataupun seakan-akan manusia, ia menjadi pilihan buat mahluk halus untuk diaminya. Anak patung yang mempunyai isi ini, membuat terutamanya anak kecil untuk tertarik pada anak patung ini. Semata-mata nak berdamping dengan anak-anak kecil ini, seperti saya jelaskan dalam tajuk "Imaginary Friends". Ada sebab mengapa umat Islam dilarang sama sekali memiliki anak patung yang cukup sifat di rumah, apabila malaikat mengelak daripada memasuki rumah (betul ke tidak tu, terpulanglah).

Tapi mempunyai kes dimana empunya anak patung ni adalah golongan bukan kanak-kanak dimana anak patung ini dibeli atau mengambil untuk dijadikan hiasan mahupun koleksi bagi mereka yang suka mengumpul anak patung sebagai hobi. Pernah wujudnya anak patung itu disimpan di dalam rumah berubah tempat, berubah kedudukan dan bergerak tanpa dikawal oleh manusia seperti mana berlaku kepada anak patung terkenal iaitu Annabelle dan Robert, dimana ada cerita anak patung ini bergerak daripada tempat asal ditinggalkan. Penampakkan kelibat anak patung ini bergerak terutamanya buat orang rumah. Akhirnya empunya anak patung diganggu barulah terhegeh-hegeh nak minta bantuan. Kebiasanya anak patung ini tak boleh dimusnahkan dengan membakarnya apabila ia adalah perbuatan yang bodoh, bagaikan menyimbahkan minyak ke api yang membara. Mahluk yang tinggal di dalam anak patung ini menjadi lebih marah dan gangguan bertambah teruk sekali. Sebaiknya meminta bantuan yang lebih pakar dalam perubatan alternatif, untuk menghapuskan anak patung ini sama ada menanam ditempat yang terpencil mahupun dihanyutkan ke laut.

Akan tetapi sifat manusia ini sukar sekali nak difahami terutamanya syaitan datang membisik agar membalas dendam secara halus. Anak patung yang diisi dengan jin untuk tujuan membalas dendam mahupun kes iri hati. Anak patung ini dihadiahkan kepada musuh ataupun orang yang bakal disihir, terutamanya di majlis hari jadi mahupun open house.  Hadiah yang dibungkus tanpa nyatakan nama, diberikan kepada si mangsa. Anak patung biasanya diterima baik terutamanya anak kecil lagi-lagi anak patung yang mereka minati contohnya "Barbie" dan "Disney". Anak patung bukan sahaja perlu yang lama ataupun yang dibuat sebaliknya mereka membuat sihir ini akan mencari anak patung apabila mereka dah target siapa yang mereka nak tujukan. Asalkan anak patung itu cukup sifat dah cukup. Akhirnya mangsa berjaya disihir dan gangguan mulai berlaku selain daripada penampakkan kelibat atau kes lebih teruk apabila anak sendiri dirasuk. Pengajarannya jikalau dapat hadiah yang tak mempunyai nama, lebih-lebih ia adalah anak patung itu jaga-jaga. Sebab musuh dalam selimut kita tak tahu apabila kita sendiri tak tahu siapa kawan yang sebenarnya dengan musuh yang bertopengkan sebagai kawan.

Anak patung berhantu ataupun berpuaka ini sudah lama terpahat dalam sejarah apabila pada Tamadun Mesir purba lagi, musuh kepada Ramesses III pernah membuat anak patung lilin yang mempunyai rupa yang seiras dengan Firaun ini semata-mata nak melihat Firaun ini mati. Upacara dilakukan menggunakan anak patung dimana seakan-akan orang yang nak disihir agar kecelakaan berlaku kepadanya. Anak patung kebiasanya digunakan untuk sihir sepanjang perjalanan sejarah baik secara persendirian mahupun dalam satu kepercayaan sekalipun. Tak kira apa jenis tamadun sekali pun anak patung digunakan dalam upacara keagamaan, pengembumian dan mengaitkan dengan dewa & dewi kuno. Anak patung ini juga digunakan dalam perubatan apabila anak patung yang seiras dengan pesakit, dapat memindahkan penyakit yang dialami oleh pesakit itu kepada anak patung sebelum dibakar dengan harapan pesakit akan kembali sihat. Tapi pengaruh voodoo yang membuat sesiapa percaya dimana anak patung sering digunakan untuk menyakiti akan tetapi ada anak patung ini digunakan dalam perubatan.

Disini saya jelaskan secara ringkas anak-anak patung paling berhantu di dunia.

Robert the Doll.
Dipamerkan di Muzium East Martello di Key West, Florida. Pernah dimiliki oleh penulis serta pelukis Robert Eugune Otto. Ada yang mengatakan anak patung ini diberikan oleh orang gajinya yang mengamal voodoo, oleh kerana tak berpuas hati apabila diberhentikan oleh majikannya. Dia menghadiahkan anak patung ini kepada anak majikannya sebelum pergi. Anak patung ini diisi dengan semangat yang jahat. Otto menamakan anak patung ini sebagai Robert seperti namanya sendiri dan sering membawa anak patung ini kemana sahaja malah sering membawa anak patung ini bermain. Pernah sekali ibubapa Otto terdengar suara yang lain apabila mereka mendengar anak mereka sedang bercakap dengan seseorang padahal pada masa itu kelihatan Otto seorang diri. Malah terjadi kejadian yang ganjil berlaku apabila Otto akan mengatakan Robert yang membuatnya walaupun Otto menidakkan perbuatan itu. Akhirnya anak patung itu disimpan di loteng rumah dan penduduk sekitar pernah melihat anak patung Robert ini berpindah tempat daripada tingkap yang ada di loteng tersebut. Apabila Otto dah dewasa dan berkahwin dengan Annete Parker, mereka berpindah kembali ke rumah Otto membesar. Akhirnya Otto jumpa kembali anak patung ini dan membawa turun ke rumah. Anak dan isteri Otto menjadi tak selesa dengan kehadiran anak patung ini, bagaikan Otto dipukau dan sentiasa bersama dengan anak patung ini sampai kematiannya pada tahun 1974. Anak patung ini diletakkan semula ke atas loteng rumah, sebelum rumah ini dijualkan kepada Myrtle Reuter selepas balu Otto meninggal dunia. Anak perempuan Reuter menjumpai kembali anak patung di loteng rumah lalu tertarik dengan membawa kembali ke rumah. Apabila anak perempuan itu diserang oleh Robert, akhirnya mereka mengambil keputusan untuk menderma anak patung ini kepada Muzium dan anak patung itu kekal sehinggakan ke hari ini. Terdapatnya khabar angin mengatakan bahawa, pengunjung perlu meminta kebenaran dengan Robert untuk mengambil gambar jika tidak nasib malang akan menimpah kepada mereka yang tak meminta izin ini. Malah terdapat beribu surat dihantar ke muzium ini mengharapkan Robert memaafkan mereka dan menarik balik nasib malang ini. Cerita Robert pernah diadaptasikan di dalam filem seram "Chucky" di dalam "Child's Play" pada tahun 1988.

Annabelle the Raggedy Ann Doll.
Terkenal di dalam kes Demonologists Ed & Lorraine Warren dan ditempatkan di dalam "The Warrens' Occult Museum" di Monroe, Connecticut. Seperti mana diceritakan oleh Ed & Lorraine Warren, anak patung ini dimiliki oleh seorang pelajar jururawat  pada tahun 1970. Apabila anak patung ini menunjukkan keganjilan, lalu pelajar ini meminta bantuan daripada seorang medium dan mendapat tahu anak patung ini didiami oleh semangat seorang anak gadis yang bernama "Annabelle Higgins". Oleh kerana sifat kasihan, dia bersama rakan serumahnya membenarkan semangat itu tinggal di rumah itu akan tetapi indah daripada rupa apabila anak patung ini mempunyai niat yang jahat. Apabila anak patung ini mulai mengganas apabila kawan lelaki pelajar ini dicakar sebalik sahaja dia mengatakan dia tak suka dengan anak patung ini. Selepas kejadian ini, Annabelle mulai menganas sehinggakan menakutkan pelajar dan rakan serumahnya sekali. Akhirnya mereka meminta bantuan dengan pasangan Warren. Pasangan Warren ini mengatakan anak patung Annebelle ini bukan dirasuki dengan semangat seorang anak gadis sebaliknya semangat jahat ataupun syaitan. Akhirnya pasangan Warren mengambil keputusan untuk membawa anak patung ini balik ke muzium mereka dan mereka hampir-hampir mengalami kemalangan angkara Annabelle. Malah pernah berlaku kes dimana seorang remaja membuat provokasi terhadap Annabelle dengan mengugut anak patung untuk memudaratkan  remaja ini, akhirnya remaja ini meninggal dunia dalam kemalangan jiwa dengan motosikalnya sebalik sahaja meninggalkan muzium dimana Annabelle ditempatkan. Cerita Annabelle ini menjadi inspirasi kepada wayang "Annebelle" (2014) & "Annebelle : Creation" (2017). Dalam pendapat saya, versi wayang banyak sangat tokok tambah dan lari daripada cerita yang sebenarnya.

Disini saya sertakan nama-nama anak patung berhantu yang lain, dimana kamu boleh cari cerita mengenai anak patung ini. Letta the Doll, Voodoo Zombie Doll, Pupa, Mandy & Pulau Ubin Barbie.


Sampai disini sahaja pengulasan saya mengenai anak patung. Tak salah mempunyai anak patung ini asalkan ia tak cukup sifat. Ataupun membuang atau dermakan anak patung kepunyaan anak jikalau mereka dah meningkat dewasa. Jikalau ternampak anak patung di tepi jalan ataupun di tempat perlupusan sampah, jangan kutip. Lagi antik anak patung itu, ada kemungkinan tinggi ada sesuatu yang sudah mendiaminya. Apa-apa pun jaga-jaga.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan