Khamis, 16 Ogos 2018

Cabaran

Salam Malam Jumaat


Apa itu cabaran? Cabaran adalah sesuatu buat seseorang itu membuktikan diri mereka ini hebat ataupun sebaliknya. Di dalam baba paranormal dan supernatural, cabaran memainkan peranan dimana ada individu mahupun golongan / kumpulan itu membuktikan satu subjek mahupun menguji keberanian. 

Cabaran selalunya dalam bentuk wang ataupun kelebihan untuk "Bragging rights" kepada orang lain mahupun kumpulan lain. Adakalanya cabaran ini memakan diri mahupun orang lain. Apabila cabaran untuk tempat-tempat yang mempunyai sejarah gelap, keras mahupun berpuaka. Bagi mereka ini sekadar memenuhi cabaran yang diberikan tanpa sebarang ilmu mengenai dunia paranormal dan supernatural. Kebanyakkannya akan pergi atau terjah ke tempat-tempat ini, ala-ala kumpulan paranormal yang professional. Atas alasan "Adventure" dan darah muda ingin tahu.

Oleh kerana takut dipandang rendah oleh pencabar, maka cabaran itu dilakukan tanpa memikirkan risikonya sama ada ganjaran wang mahupun rasa hormat berpanjangan. Dengan memasuki kawasan ataupun melakukan "challenge" seram, untuk membuktikan sesuatu pandangan. Sama ada berlakunya kejadian paranormal mahupun tidak itu terpulang sama ada kena secara direct mahupun tidak. Jika kena pada empunya diri sekurang-kurangnya demam selama 2 minggu mahupun tidak lagi mengulangi atau melakukan cabaran ini. Jika tidak pun ada kemungkinan tinggi ia berlaku kepada orang rumah, dengan gangguan kelibatan, keadaan rumah mulai menjadi panas dan berlakunya kerasukkan dimana ia lebih teruk. Apabila dipanggil oleh pakar perubatan alternatif, puncanya daripada cabaran dimana empunya diri yang buat. 

Cabaran ataupun dikenali yang menjadi trend "Challenge" yang banyak disiarkan di Youtube, Facebook, Instagram, Twitter dan sosial media. Lebih-lebih dahulu ada beberapa cabaran seram iaitu "Charlie Charlie" dan pada masa sekarang iaitu "Momokun". Dimana kebanyakkan adalah palsu dan dilakukan oleh troll. Kecuali mainan yang memanggil roh, jikalau di barat ia berlainan oleh kerana kepercayaan di Asia lebih menebal kebanyakkan cabaran ini berjaya disini daripada di barat. Apabila yang dipanggil itu bukan apa yang diharapkan terutamanya memanggil roh, semangat ataupun hantu. Seperti mana kita tahu jin akan mengambil kesempatan dan ia memberikan kebenaran kepada mahluk ini untuk menduduki tubuh badan kita mahupun rumah. Ia memang sukar nak halau. Kes bagi momokun pula adalah seorang manusia yang mempunyai masalah mental dibawak bersembang dengan kamu dengan harapan menakutkan dan menyerang secara psikologi mental untuk membunuh diri. Atas apa alasan sekalipun jangan gatal tangan nak chat dengan mereka yang tidak siuman ini.

Kesimpulannya, cabaran ini tak membawa sebarang kebaikkan kepada diri. Jikalau tujuan nak popular, baik lupakan sahaja selain daripada membuang masa dan ia tidak membawa sebarang jenis kebaikkan pada diri juga. Bukan sahaja menyahut cabaran paranormal malah cabaran tarian, memakan barang yang bukan makanan dan lain-lain. Ia tak membuat kamu hebat, dihormati serta disanjungi sebaliknya ia membuktikan kepada dunia mentaliti dan sikap kamu macam mana kepada dunia. Sebelum melakukan sebarang jenis cabaran, fikir sedalamnya dan risiko. Jangan mementingkan diri sendiri dan kena fikirkan orang lain juga, Its just a one thing, its didn't last long so it's not worthy.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan