Khamis, 30 Julai 2015

Ia datang Menjaga

Salam Malam Jumaat semua, kali nie saya ingin ceritakan anda semua kisah yang saya dengar daripada beliau lelaki saya sendiri. Kisah nie berlaku masih lagi di rumah pertama mereka di kampung air. Tak pasti masa tu usia beliau saya nie berapa la kira masa dia muda.Dipendekkan ceritalah, pada masa tu berlakunya kematian (tak pasti sudah siapa yang meninggal kira saudara la). Sepatutnya malamnya kena berjaga apabila yang meninggal dunia tu meninggal ketika malam hari dan terpaksa dikuburkan pada keesokkan harinya. Semestinya bacaan yasin dikalangan saudara-mara, bila da tengah malam semua balik kecuali keluarga beliau saya la.

Pengurusan jenazah dijalankan dengan sempurna sekali apabila pada keesokkan harinya. Ia semua berubah apabila nie satu keluarga tidak tahu bahawa pada keesokkan harinya ada la satu kawan dah anggap macam keluarga sudah oleh keluarga beliau lelaki saya beritahu dan memarahi mereka kerna tidak berjaga semalam serta kesemuanya tidur dan tiada yang menjaga mayat jenazah tu. Rupa-rupanya si kawan nie ada menziarahi mereka semalam tapi bukan secara full kira kepalanya sahaja yang terbang ke sana. Dia nampak ada beberapa kepala lain bertenggek di atas bumbung rumah beliau lelaki saya nie dan bila-bila masa akan menyerang. Maka si kawan nie memberitahu jangan di apa-apakan sebab di bawah nie adalah keluarganya, tanpa membuang masa kepala-kepala yang lain terbang meninggalkannya dan tidak menyerang. Si kawan nie terus berjaga di sana dan memastikan tiada kepala yang lain datang.


Satu keluarga beliau lelaki saya nie terkejut dan kira bersyukur la ada yang berbuat demikian. Zaman dulu orang yang ada ilmu nie ada yang baik hati dan bersifat kekeluargaan, yang tidak menyerang sebarangan. Mereka nie tahu bahawa mereka ada ilmu tu tapi tahu mengawalnya. Tapi sayang sekali saya tidak tahu apa yang berlaku kepada si kawan saudara beliau saya nie dan apa sudah terjadi kepadanya. Mungkin kisahnie akan membuka mata dan pandangan kamu semua mengenai benda nie (saya masih tak berani nak sebut nama benda nie walaupun tinggal di bandar serta saya masih taboo menyebutnya apabila negeri yang saya tinggal nie cukup terkenal dengan hantu nie). 

Tiada ulasan:

Catat Ulasan