Khamis, 28 Februari 2013

Bab 6: Deria ke-6


Maka tamat la kisah Dendam, Tulak dan Pembalasan. Dengan saya akan kongsikan kepada kamu semua kisah seram yang diceritakan oleh kawan baik saya Dyus. Kisah nie mempunyai pengajaranya sendiri yang kamu sebagai pembaca akan faham dengan sendiri tanpa saya menceritakan lebih lanjut kepada kamu maksud dan pengajaran kisah-kisah yang saya bakal ceritakan.

Deria ke-6, hanya setengah percaya dengan kewujudan deria yang lain daripada 5 deria yang ada pada manusia iaitu sentuh, lihat, rasa, bau dan dengar. Kewujudan deria ke-6 semestinya memang wujud dikalangan kita tapi mereka yang ada deria nie kebanyakkan tidak akan memberitahu kepada sesiapa pun termasuk keluarga dan kawan-kawan atas sebab mereka akan merasakan mereka akan dipinggirkan mahupun dipulaukan. Saya cukup faham dengan perasaan tu kerna saya pernah berbuat demikian dan apa yang saya dapat adalah pernah dikatakan untuk mendapatkan perhatian dan juga dikatakan gila. Nie membuat mereka yang mempunyai anugerah deria nie lebih suka bersendirian daripada berhubungan dengan orang luar atas sebab tu.

Deria ke-6 bukan semua kita sebagai manusia mampu memiliki deria unik nie dan hanya orang tertentu sahaja yang mampu memiliki. Apa yang kita tahu yang kanak-kanak yang berumur 1-10 tahun mempunyai kelebihan deria atas kerna hati mereka masih suci dan masih belum lagi belum dicemari dengan hal yang tak elok apabila mereka meningkat dewasa. Dan deria ke-6 akan hilang dengan sendirinya apabila mereka mulai dewasa dan ada yang kekal kerna mereka nie sensitif dengan keliling mereka nie. Maka tak hairan la mahu menghilangkan anugerah nie dengan menggunakan cara traditional dan ada yang tahu mengawalnya dengan cara mereka sendiri.

Kelebihan lain deria ke-6 adalah keupayaan untuk meramal iaitu masa depan mahupun meramal cuaca selain daripada melihat benda yang manusia tak mampu.

Dengan nie saya akan kongsikan 2 kisah memgenai deria ke-6 nie. Kisah pertama “Kerana Mata” iaitu kisah pengalaman seseorang yang mempunyai deria ke-6 semasa kecil dan hilang keupayaan tu apabila dewasa kira kisahnya. Kisah kedua “Pertolongan” iaitu kisah seorang yang mempunyai kelebihan deria ke-6 selepas dia terbangun dari koma, dia akan menolong roh yang mati dibunuh mencari pembunuhnya.

Nantikan kisah nie pada malam Jumaat nie.

Ingat matikan lampu,
Nyalakan lilin,
Dengan suasana yang sepi,
Bacalah kisah saya nie.

2 ulasan:

  1. kalau terbayang masa depan untuk 2 minggu akan dtg adakah org yg mcm ni? atau adakah org beli mimpi masa depan 4 tahun akn dtg.....

    BalasPadam
  2. maksud saya boleh mimpi masa dpan 4 tahun akn dtg..?

    BalasPadam