Khamis, 23 Mei 2024

Kagome Kagome

 


Salam Malam Jumaat semua, 

Pada malam ini saya akan berkongsi sebuah lagi cerita urban legend daripada Jepun mengenai salah satu cerita mengenai lagu rakyat yang mempunyai maksud yang menakutkan yang tersembunyi iaitu Kagome Kagome. 

"Kagome Kagome" (かごめかごめ, atau 籠目籠目) ialah permainan kanak-kanak Jepun dan lagu (Warabe uta) yang dikaitkan dengannya. Seorang pemain dipilih sebagai Oni (menjadi syaitan atau raksasa, tetapi serupa dengan konsep dalam tag) dan duduk dengan mata tertutup (atau dengan kain menutup mata). Kanak-kanak lain akan berpegang tangan dan berjalan dalam bulatan mengelilingi Oni sambil melaungkan lagu untuk permainan itu. Apabila lagu berhenti, Oni cuba menamakan orang yang berdiri betul-betul di belakang mereka. Hampir mempunyai kesamaan dengan permainan tradisi "Nenek-nenek di bongkok tiga".


かごめかごめ 籠の中の鳥は

いついつ出やる 夜明けの晩に

鶴と亀が滑った

後ろの正面だあれ


Kagome kagome / Kago no naka no tori wa

Itsu itsu deyaru / Yoake no ban ni

Tsuru to kame ga subetta.

Ushirono shoumen da are


Kagome kagome / Burung dalam sangkar, **burung dalam sangkar**

Bila, oh bila nak keluar

Pada petang subuh

Bangau dan penyu tergelincir, **tergelincir**

Siapa di belakang awak sekarang?


Lagu ini menjadi subjek yang sangat diminati ramai atas kerana lirik samar-samar yang berbeza dari rantau ke rantau yang lain. Banyak tafsiran wujud, tetapi maksud asalnya tidak diketahui.

Cerita ini diceritakan daripada pandangan pencerita mengenai pengalaman yang dialami oleh ayahnya sendiri. 

Cerita ini tidak berlaku kepada saya, ia cerita pengalaman berlaku kepada ayah saya ketika dia masih muda dahulu. Dia mengikuti kelab mendaki masa dia belajar di universiti dan selalu mengikuti aktiviti mendaki. Pada satu hari, dia bersama dengan seorang senior di kelab dimana hanya mereka berdua pergi mendaki. Mereka mendaki ke satu Pergunungan dimana mereka sudah membuat perancangan sebelumnya. Pergunungan ini merupakan bekas gunung berapi yang tidak aktif, kawahnya sudah ditumbuhi dengan tumbuhan hutan.

Apabila mereka menghampiri hutan, cuaca dengan tiba-tiba bertukar menjadi buruk dan kedengaran bunyi guruh berdentum berdekatan. Keadaan agak membahayakan maka mereka mengambil keputusan untuk mencari tempat berteduh daripada terdedah di tempat terbuka, mereka berdebat sama ada nak menunggu di dalam hutan atau membuat keputusan untuk turun gunung berkenaan. Cuaca menjadi lebih teruk, mereka mengambil keputusan untuk menuruni gunung tersebut.

Mereka mulai menjadi takut apabila bunyi dentuman guruh kedengaran berdekatan dan risau dipanah petir, msreke mulai berlari turun dengan lajunya sambil meredah hujan lebat. Oleh kerana kelelahan, mereka berhenti berehat di atas batu dimana mereka boleh berteduh dibawahnya. 

Kerana kelelahan mereka tidak mempunyai tenaga untuk berbicara, jadi mereka bersandar pada dinding batu sambil mendengar bunyi gerimis hujan yang sedang turun. Tak lama sekitar itu, Ayah saya terdengar sesuatu yang agak aneh. Sesuatu yang tidak patut didengari semasa hujan lebat. Suara itu datang daripada 2 suara. 

Yang pertama adalah kedengaran bunyi nyanyian kanak-kanak, "Kagome Kagome". Kemudian diikuti dengan suara budak perempuan bertanya, "Apa kamu buat di sini?"

"Tak mungkin ada budak-budak di atas sini, mungkin saya penat, saya mulai mendengar bukan-bukan." fikir Ayah saya, untuk mendapatkan kepastian dia menoleh ke arah kawannya.

"Ada kamu dengar tadi?" tanya dia kepada kawannya. Kawannya memberikan reaksi terkejut.

"Ada."

"Apa kamu dengar?"

"Ada beberapa budak bernyanyi" Kagome Kagome. ""

Mereka menjadi takut yang teramat sangat dan mengambil keputusan untuk tidak menunggu lagi hujan berhenti. Mereka terus membuka langkah seribu turun dari gunung tanpa pandang ke belakang. 

Tiada ulasan:

Catat Ulasan