Khamis, 21 Mac 2024

Dunia Lain

 


Salam Malam Jumaat semua, 

Pada malam ini saya akan berkongsi sebuah lagi cerita urban legend daripada Jepun mengenai satu permainan menyeramkan yang untuk memasuki ke dunia lain. 

Kamu perlu lakukan upacara permainan ini dengan menggunakan lif, dikatakan ia boleh membawa kamu ke dunia lain. Kamu kena berhati-hati, ada kemungkinan tinggi kamu tidak akan kembali lagi ke dunia nyata.

Cara ke dunia lain. 

Untuk bermain permainan menyeramkan ini, kamu harus menggunakan bangunan yang mempunyai lebih 10 tingkat dan mempunyai lif.

  1. Naik lif ke tingkat 1 (Pastikan lif tersebut itu kosong dan kamu harus lakukan seorang diri). 
  2. Kemudian ke tingkat mengikut urutan ini, tingkat 4, 2, 6, 2, 10 (Jikalau ada seseorang memasuki lif berkenaan semasa kamu menjalankan upacara ini, upacara itu gagal).
  3. Setibanya di tingkat 10, tekan butang tingkat 5 tanpa perlu keluar daripada lif. 
  4. Setibanya kamu di tingkat 5, pintu akan terbuka dan seorang wanita muda mengenakan serba hitam akan masuk ke dalam lif dimana kamu berada. (Jangan berbicara dengan orang tersebut).
  5. Sebaik sahaja dia berada di dalam lif, tekan ke tingkat 1.
  6. Daripada ia turun ke lantai tingkat 1, lif akan naik ke tingkat 10. (Inilah peluang terakhir jikalau kamu nak hentikan permainan. Jikalau kamu menekan butang pada tingkat lain, maka upacara itu tidak berkesan. Jikalau lif melebihi tingkat 9, upacara mustahil akan dihentikan atau dibatalkan).

Cara untuk mengenal pasti sama ada upacara permainan ini berjaya atau tidak, kamu akan berada di sana seorang diri. 

Apa yang berlaku selepas itu tidak diketahui. Hanya satu sahaja yang meyakinkan bahawa orang yang naik bersama kamu adalah bukan manusia. 

Untuk kembali ke dunia nyata semula, kamu kena buat upacara permainan ini dengan urutan terbalik. Akan tetapi ia bukan 100% kepastian akan berjaya. 

Terdapat beberapa orang Jepun yang mengaku bahawa mereka pernah melaksanakan upacara permainan ini dengan berjaya. Ini adalah gambaran mereka mengenai dunia lain. 

Ia kelihatan sama di dalam bangunan kamu berada, keseluruhan lampu terpadam dan kamu melihat keadaan langit merah dari jauh. Tiada sesiapa yang berada di sana selain kamu. Kesemua barang elektronik (telefon bimbit, kamera dan lain-lain) tidak akan berfungsi, tapi ada yang mengatakan ia berfungsi seperti biasa. 

Terdapat juga mereka yang mengatakan untuk kembali itu agak sukar. Dengan kecelaruan, bingung dan terlupa dengan lif yang kamu datang atau semasa perjalanan menuju ke lif ia menjadi jauh dan tak sampai-sampai walaupun kamu berjalan dari satu arah. 




Tiada ulasan:

Catat Ulasan