Khamis, 5 Oktober 2023

Kisaragi Station / Stesen Kisaragi

 


Salam Malam Jumaat semua, 

Pada malam ini saya akan berkongsi sebuah lagi cerita urban legend daripada Jepun mengenai Kisaragi Station atau Stesen Kisaragi. Stesen Kisaragi atau dikenali sebagai Kisaragi Eki merupakan urban legend mengenai sebuah stesen kereta api fiksyen. Cerita mengenai stesen ini keluar pada tahun 2004 sebagai cerita seram yang dikongsikan di internet iaitu forum 2 Channel  (2Chan).

Pertama kali ia menceritakan mengenai stesen Kisaragi pada lewat malam pada 8 Januari 2004 pada papan buletin (Noticeboard) 2 Channel oleh seseorang bernama "Hasumi" dimana dia menceritakan pengalaman aned yang sedang berlaku kepadanya.

Asalnya dari mesej pada 2004, yang dikaitkan dengan jalan kereta api persendirian di Shzuoka. Dikongsikan di bawah tread "Past about Strange Occurances Around You : Thread 26", Ia menceritakan pengalaman mereka yang tidak dikenali - dimana dia memperkenalkan dirinya sebagai "Hasumi" - yang terjaga dari lelapnya di dalam gerabak kereta api yang dipenuhi penumpang. Apabila dia bergelutan dengan misteri yang terjadi kepada dia, dia sentiasa membalas mesej yang ada di message board, yang sentiasa menjadi penemuan, menasihati dan bersama-sama merungkai misteri yang dialaminya. Ia menjadi rutin perjalanannya ke kerja, akan tetapi kereta api yang dia naiki telah menggunakan laluan diluar kebiasaannya dan tidak berhenti dalam. Sebarang persinggahan. Pemandu dan konduktor sukar untuk dihubungi dengan pelbagai cubaan, yang membuat dia terasing untuk mendapatkan jawapan untuk menjelaskan mengapa kereta api itu menggunakan laluan yang berbeza dari dijadualkan seperti biasa.

Akhirnya selepas 1jam, kereta api itu berhenti pada "Stesen Kisaragi" pada lewat malam. Keadaan stesen itu teramat sunyi dan tidak kelihatan sesiapapun di sana. Menurut mereka yang menasihati Hasumi bahawa tiada langsung stesen yang bernama berkenaan, ia menyebabkan Hasumi menjadi tidak selesa dengan keadaan dia sekarang. Akan tetapi Hasumi tetap turun pada stesen berkenaan walaupun pengguna papan buletin menegaskan agar tidak berbuat demikian. Hasumi terus merayau-rayau di kawasan stesen dan mengambil nasihat yang diberikan di papan buletin, dia menjadi terdesak apabila tidak kelihatan sebarang taxi ditemui. Akhirnya Dia telah menemui pondok telefon, lalu mendail ibubapanya dan mengharapkan mereka boleh menjemputnya pulang akan tetapi mereka sendiri tidak dapat menemui keberadaan Hasumi apabila stesen Kisaragi tidak wujud dimana-mana peta. Ibubapanya menyarankan Hasumi untuk menghubungi perkhidmatan kecemasan sebagai sesat, akan tetapi ia adalah perbuatan yang sia-sia apabila pihak polis mengabaikannya dan beranggapan Hasumi sekadar membuat lawak.

Pengalaman Hasumi bertambah buruk, dengan kedengaran bunyi loceng dari stesen, serta bunyi gendang dan keadaan persekitaran mulai berubah. Oleh kerana Hasumi menjadi takut untuk kembali ke stesen seperti ada satu perayaan sedang diadakan, dia mulai memanjat naik ke landasan kereta api. 

Lalu kedengaran bunyi jeritan, 

"Hei, Jangan berjalan di landasan, ia berbahaya!" jerit seorang lelaki tua yang berkaki 1 sebelum ghaib dari pandangan.

Hasumi bertambah takut lalu melajukan langkahnya di atas landasan kereta api secara tergesa-gesa malah sampai beberapa tersadung jatuh dan mencederakan dirinya.

Hasumi mengambil keputusan memasuki terowong gelap dan pada penghujungnya dia dimalukan oleh seorang lelaki yang peramah yang memberikan jalan ke tempat yang selamat. Ia adalah perkara diluar jangkaannya terutamanya pada lokasi berkenaan. Oleh kerana tiada pilihan, Hasumi menerima dan ditemani oleh lelaki berkenaan menuju ke sebuah bukit berdekatan. "Lelaki peramah" terus menjadi pendiam fsn Hasumi mulai menjadi tidak selesa dengan perubahan mendadak dimana keadaan cukup asing buat dirinya.

Selepas itu Hasumi ghaib fsn mesej terakhir di papan buletin adalah,

"Bateri saya mulai habis, keadaan dah semangkin ganja, jadi saya akan mengambil keputusan untuk lari nanti. Dia sedang bercakap seorang diri mengenai kejadian dan perkara aneh sejak tadi lagi. Saya telah membuat persediaan untuk masa yang sesuai, maka ini adalah mesej terakhir daripada saya. "

Cerita urban legend telah di adaptasi kepada permainan Video Game baru - baru ini. Perubahan di tempat yang asing daripada tempat yang sudah menjadi kebiasaan buat kita boleh membuat kita paranoid. Akhir sekali iktibar dia, jangan main masuk sahaja tanpa mengetahui jalan kita yang sebenarnya. Sebaiknya jangan tertidur, kita sendiri tak tahu dimana mungkin kita boleh sampai seperti mana dialami oleh Hasumi. 

Tiada ulasan:

Catat Ulasan