Khamis, 20 Julai 2023

No Face

 


Salam Malam Jumaat semua, 

Pada malam ini saya akan berkongsi sebuah lagi cerita urban legend daripada Jepun mengenai "No Face" atau "Tidak berwajah" dan ia lebih dikenali sebagai Nopperabou, sejenis mahluk ghaib di dalam cerita rakyat Jepun.

Walaupun ia kelihatan seperti manusia biasa, ia hanyalah sekadar ilusi semata-mata. Nopperabou tiada mempunyai mata, hidung serta mulut dan sebaliknya mempunyai wajah yang kosong dengan permukaan yang licin. Kebiasaannya orang akan terserempak dengan Nopperabou dengan tidak menyedarinya apabila berbicara dengannya sebagai sesuatu yang bukan datang daripada dunia nyata. Apabila Nopperabou mampu menghasilkan ilusi bahawa ia mempunyai wajah. 

Nopperabou akan menunggu masa yang sesuai untuk menakutkan mereka yang berbicara dengannya dengan menghilangkan ilusi wajah mereka. 

Kebiasaannya Nopperabou ditemui di kawasan yang sunyi sepi terutamanya di kawasan terpencil. Akan tetapi ia akan munculkan dirinya dimana-mana asalkan tempat itu sunyi sepi dan jauh daripada orang ramai.

Tujuan utama Nopperabou sekadar nak menakutkan manusia dan mereka tidak mempunyai agenda yang selain itu. 

Sebuah cerita yang terkenal yang mengisahkan mengenai Nopperabou, datang daripada "Lafcadio Hearn's Mujina". Ia adalah buku koleksi cerita pendek dan huraian ringkas dengan pertembungan Nopperabou, akan tetapi ia menimbulkan kekeliruan. Dimana di dalam cerita, Hearn merujuk mahluk ini sebagai Mujina (dimana ia adalah mahluk yang berbeza dengan berwatak seperti pengemis). Kekeliruan ini menyebabkan pembaca dari barat sering membuat kesilapan pada nama mahluk ini dari Nopperabou dan Mujina, dimana sampai ke hari ini kesilapan ini jelas digunakan oleh penulis yang menggunakan nama yang salah.

Walaupun bagaimanapun, cerita itu sendiri mengenai kenakalan Nopperabou. Cerita ini pernah di adaptasi ke versi manga dan anime terutamanya dalam siri "Ge Ge Ge no Kitaro" / "Hakaba no Kitaro", jikalau berminat nak layan cerita berkenaan. Kamu kena cari ia sendiri atau cari cerita berkaitan di YouTube.

No Face pernah di adaptasi ke filem animasi oleh Studio Ghibli di dalam "Spirited Away" 

Cerita seram mengenai penemuan dan kenakalan Nopperabou. 







Tiada ulasan:

Catat Ulasan