Khamis, 1 Jun 2023

Lambaian Patung Jizo

 


Salam Malam Jumaat semua, 

Pada malam ini saya akan berkongsi sebuah lagi cerita urban legend daripada Jepun mengenai Lambaian Patung Jizo.

Terdapat sebuah patung Jizo di pergunungan Rokko di wilayah Hyogo akan melambai kepada barang siapa sahaja melalui kawasan tersebut. Seperti mana dinyatakan pada nama, ia akan kemunculankan dirinya lalu melambai kepada kamu seperti "Bye Bye" atau "Selamat Tinggal".

Akan tetapi kamu kena berhati-hati jika kamu memandang ke arah lambaian Patung Jizo ketika kamu memandu lalu di sana. Jikalau ia lambaian biasa, itu mungkin tiada masalah. Jika sebaliknya, ia sedang melantunkan lambaian kepada kamu bererti kamu bakal terlibat dengan satu kemalangan jiwa.

*

Dalam kepercayaan Jepun, Patung Jizo merupakan penjaga kepada kanak-kanak serta mereka yang mengembara mahupun berjalan. Apabila jantung berkenan inspirasi daripada sami Buddha yang sering berjalan sambil berdoa dari satu tempat ke tempat yang lain. 

Selain itu patung Jizo digunakan sebagai penanda jalan mahupun sempadan sebuah kawasan. Malah ada juga dibuat sebagai tugu peringatan atau tempat semangat dikunci, seperti mana berlaku sepanjang sejarah Jepun berkaitan dengan kepercayaan spiritual. 

Tiada ulasan:

Catat Ulasan