Khamis, 22 Mac 2018

Rumah

Salam Malam Jumaat


Salam Malam Jumaat semua, ni soalan saya nak bagi apakah perkara pertama yang kamu buat terutamanya baru pindah rumah? Ini adalah persoalan saya apabila sering menjadi cerita mengenai rumah. Baik rumah yang dibeli mahupun rumah sewa. Apa yang saya tahu kebanyakkannya dengan terus membawa diri masuk ke rumah berkenaan tanpa membuat proses pembersihan. Baik yang fizikal mahupun yang rohani. 

Gangguan sering kali berlaku dengan kedengaran bunyi guli jatuh, bunyi ketukkan, bunyi kerusi ditarik, bunyi-bunyian yang menyeramkan dan kes penampakkan. Yang paling kasihan apabila gannguan itu terkena kepada anak-anak kecil, kebiasaannya ibubapa tak akan peduli mahupun nak ambil tahu. Apa yang dianggap sebagai lakonan anak-anak atapun anak nak mendapat perhatian. Ia adalah perbuatan yang silap paling terbesar sekali, apabila anak itu demam panas. 

Gangguan tak kisahlah dalam rumah, diluar rumah mahupun rumah jiran sekalipun. Jikalau diluar mahupun rumah jiran itu sesuatu yang sukar nak hindarkan terutamanya yang lalu sahaja. Yang dirumah tu sahaja dimana kamu boleh meminta pakar perubatan alternatif uruskan.

Tak kisah rumah baru ataupun lama mahupun yang dibeli ataupun sewa, seharusnya membersihkan rumah itu dahulu. Rumah kena dibersihkan dan dicuci dahulu sebelum membuat kenduri doa selamat. Tak kisahlah keluarkan duit sedikit semata-mata nak buat kenduri doa selamat daripada membazir dalam membuat Housewarming party. Sekurangnya rumah dipenuhi dengan bacaan ayat-ayat suci selain itu, jika boleh solat dan bacaan ayat-ayat suci. Ni cara Islam tapi bagi yang bukan beragama Islam pun caranya sama tapi buat cara agama yang dianuti.

2 minggu rumah yang tak dihuni, benda lain dah menjadikan rumah itu sebagai kediaman. Seperti mana saya pernah jelaskan dahulu mengenai penunggu rumah, ia sesuatu yang tak dapat dielakkan yang ada di rumah. Tapi ada kes yang saya pernah dengar dan baca itu kes, penyewa dikenakan oleh pemilik rumah sewa. Rumah itu memang ada benda tapi tak dikatakan kepada penyewa mengenainya. Tujuan untuk menipu penyewa, apabila menjadi kebiasaannya pihak penyewa akan membayar duit deposit sebagai syarat penyewaan rumah yang ada di dalam surat penjanjian. Jikalau penyewa melanggar perjanjiaan tersebut, kira deposit tersebut hangus. Penyewa diganggu teruk di dalam rumah, dalam masa beberapa hari kepada minggu. Tak tahan gangguan terpaksalah hanguskan sahaja duit deposit tersebut. Tu kena hati-hati tapi apabila kena penyewa hantu tu lain cerita la. 

Dunia serba moden, bukan bererti perkara-perkara paranormal dan mistik ni tak berlaku. Malah dalam era ni pun, masih ada nak membuat sihir nak jatuhkan orang lain. Nikan lagi gangguan, malah semua ajaran agama ada menerangkan kewujudan alam dimana pancaindera tak mampu melihatnya. Oleh itu ramai yang beberapa ambil tahu, jikalau ada gangguan baru terhegeh-hegeh nak cari bantuan. 

Sekian sahaja buat malam ni mengenai persoalan yang saya bagi ni. Jikalau beli mahupun menyewa rumah, pastikan bersihkan dahulu. Salam Malam Jumaat. 

Tiada ulasan:

Catat Ulasan