Khamis, 22 Oktober 2015

Bulatan Simpang Masuk Jalan Sibuga

Salam Malam Jumaat semua, bagi malam nie saya ingin kongsikan kepada semua mengenai satu tempat ataupun lebih lanjut lagi sebuah jalan dimana sering kali berlakukan kemalangan jalan raya dan sering kali menagih darah. Ia boleh dikatakan jalan paling berdarah di Sandakan.

Sepatutnya saya mengatakan ia ada jalan masuk ataupun jalan simpang masuk ke Jalan Sibuga akan tetapi apa yang ada sekarang di sana adalah satu bulatan besar dimana mengantikan simpang maut nie. Simpang maut nie berada di batu 6 berdekatan dengan Taman Lucky, sebuah gereja dan sebuah sekolah rendah St. Monica.

Pada masa ia masih menjadi simpang, tidak lari tempat tu sering kali berlakukan kemalangan dimana sering kali adalah maut. Malah ia lebih teruk sekali apabila tibanya masa hujan, kereta habis remuk dan darah pekat di jalan raya. Bukan sekali-sekala berlakunya kejadian kemalangan nie tapi ia sering kali berlaku.

Ada yang tahu puncanya daripada gangguan dari hutan dimana ia berdekatan dengan sana. Kamu mesti tahu pada masa tu masih ada hutan berdekatan dengan gereja serta sekolah rendah tu tidak macam sekarang apabila ia diganti dengan perumahan. Berbalik kepada puncanya apabila ada sering kali kelihatan satu lembaga besar berdiri berdekatan dengan simpang masuk tu dimana pemandu cuba mengelak tetapi perbuatan itu membuat nyawa melayang.

Malah terjadi juga kes dimana kelihatan kelibat lembaga hitam itu di dalam kawasan sekolah, nie saya tahu pun sebab adik saya sendiri juga menjadi salah satu mangsa yang terlihat lembaga besar nie bukan dia seorang sahaja malah beberapa kawannya lagi semasa dia berlajar di sana. Teruk di kena demam panas yang lebih teruk lembaga tu datang menganggu mangsa-mangsanya. Dengan perubatan alternatif adik saya berunsur pulih tapi lembaga tu masih berada di sana.

Apabila banyak nyawa terkorban di sebuah tempat secara tak langsung tempat tu menjadi puaka dimana kemalangan tetap berlaku apabila nyawa sering berganti. Satu kemalangan menganti satu kemalangan yang lain. Ia berubah apabila kawasan itu dibangunkan dan simpang masuk tu ditukar kepada bulatan. Malah sebuah kuil ataupun tokong kecil dibina agar kemalangan maut tu tidak berlaku lagi. Semestinya kemalangan maut tidak lagi berlaku lagi di sana dan sejarah hitam mengenainya mulai dilupakan.

Susah nak gambarkan kemalangan maut tu seperti mana saya sendiri pernah melihat kejadian tersebut dikala saya masih kecil lagi. Ia semestinya menyeramkan sekali dan dahsyat sekali kemalangan maut yang kita boleh katakan paling berpuaka sekali di Sandakan. Nie saya nak tambah apabila dikala malam hari ada juga mereka terlihat kelibat seperti orang berdekatan dengan kuil ataupun tokong kecil itu sebuah ghaib daripada pandangan mata.


Sampai sahaja di sini saya kongsikan sedikit infomasi dan kisah seram yang ada di Sandakan. Ia adalah tempat-tempat di Sandakan dimana bukan semua warganya mengetahuinya. Sekian buat malam nie saya akan kongsikan lagi pada masa yang akan datang.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan