Khamis, 4 Februari 2016

Pengait


Salam Malam Jumaat,

Pada zaman dahulu tengkorak manusia juga dikaitkan dengan cerita " pengait " atau dalam bahasa Inggerisnya sebagai " head hunter " satu panggilan kepada pemburu kepala manusia untuk dijadikan berian kahwin ataupun sebagai tanda kepahlawanan. Kesahihan cerita pengait ini sukar dipastikan kerana tidak ada bukti kukuh tentangnya, mungkinkah itu hanya sebagai lagenda ataupun cuma sebagai cerita di antara cerita-cerita penglipurlara semata-mata.

Cerita yang agak menyeramkan serta menaikkan bulu roma itu kini kian tenggelam ditelan zaman, cerita " pengait " dan kisah-kisah pemburu kepala jarang kedengaran lagi di mana-mana di negeri ini.  
      
Cerita " Pengait " pada zaman dahulu telah diakui sebagai budaya kuno yang pernah diamalkan di oleh suku kaum Rungus walaupun tidak sehebat cerita kaum Murut di Sabah pada abad ke-16 hingga ke-17. Ramai yang percaya dengan sumber-sumber daripada cerita lisan itu yang diturunkan dari satu generasi ke satu generasi, malah pada zaman moden inipun ada yang masih percaya dengan cerita pengambilan kepala manusia konon untuk tujuan membayar tebusan kepada penunggu di tempat diadakan pembangunan, terutama sekali jambatan.

Kononnya pada zaman dahulu kegiatan memburu kepala dilakukan untuk dijadikan bukti kegagahan seseorang lelaki ataupun dijadiakan berian kahwin. Kononnya seorang lelaki tidak akan dapat memiliki isteri sekiranya ia gagal menyumbangkan sekurang-kurangnya satu kepala manusia yang dia penggal sendiri.

Namun pada hakikatnya fakta kajian telah menyatakan, perolehan tengkorak manusia sebenarnya dikatakan hasil dari usaha mempertahankan diri, si gagah menang dalam pertempuran setelah berjaya mempertahankan diri ataupun berjaya membalas dendam. Kegiatan ini kononnya pernah berlaku di kalangan suku kaum Murut dan ia dipercayai pernah menular kepada masyarakat Momogun Rungus .

Pada kira-kira abad ke-17 hingga abad ke-18 masyarakat Momogun dan Murut masih lagi mempunyai kepercayaan bahawa tengkorak manusia boleh membawa kebaikan kepada mereka lalu menggantung beberapa tengkorak manusia di atas Tangkob. Tangkob ialah peti berbentuk silinder dan mempunyai ketinggian kira-kira 3 hingga 4 kaki. Kepercayaan ini telah menyerap sebagai salah satu budaya dan kepercayaan yang abadi di kalangan suku kaum tersebut.

Tangkob diperbuat daripada kulit kayu digunakan sebagai tempat menyimpan padi. Ianya terdapat dalam berbagai-bagai ukuran bergantung kepada tempat ianya disimpan. Tangkob biasanya ditempatkan di sulap Bangkawan, sulap yang mempunyai atap tetapi tidak berdinding.

Bagi mengelakkan semangat padi diganggu dan rezeki pemilik padi akan bertambah maka tengkorak manusia digantung di sebelah atas tangkob bersama-sama beberapa buah kerang gergasi, daun silad kering dan tulang binatang.

Apabila pengait menganas, sering kali menjadi mangsa adalah kanak-kanak, oleh kerana itu kanak-kanak itu dilarang tegas oleh ibubapa mereka agar tidak balik lewat mahupun keluar rumah. Kita tidak tahu bila pengait ini menganas kecuali projek pembinaan jambatan baru, maka perkhidmatan pergait diperlukan oleh memastikan jambatan itu teguh dan tidak akan runtuh dikalah banjir besar. Ada yang sanggup membayar kepada pengait ini semata-mata untuk memastikan jambatan itu tidak runtuh. Kepala kanak-kanak lebih diminati daripada mereka yang lebih dewasa tanpa mengira jantina sekalipun. Pernah satu kes berlaku apabila orang kampung bertindak drastik sekali dengan mengerjakan seseorang yang mereka sangkakan pengait sebaliknya bukan apabila di kampung mereka adanya pembinaan jambatan yang baru. Orang tidak bersalah itu terbunuh dan mereka yang membunuh itu ditangkap oleh pihak polis, semua gara-gara orang itu membawa sabit dan satu karung guni dimana dia gunakan mencari rumput untuk memberikan makanan kepada kambingnya.

Oleh kerana itu amalan meletakkan kepala itu sudah tidak diamalkan lagi sebaliknya digantikan kepada kepala kambing sebab pembayaran kepada penunggu dan memastikan jambatan itu kukuh daripada runtuh. Cerita mengenai pengait mulai ditelan zaman dan berita mengenainya jarang sekali didengari kecuali pada era 70’an – 90’an. Setiap kali ada jambatan baru dibina pada masa itu kena berjaga-jaga apabila pengait akan mencari mangsanya yang baru.


1 ulasan:

  1. Mana ada rungus pernah jadi headhunter. paling-paling dorang yang selalu kena buru kepala oleh suku Dusun yang lain.

    BalasPadam