Khamis, 21 Januari 2016

Memberi Salam


Salam Malam Jumaat, 

Orang tua-tua sering kali berpesan untuk memberikan salam sama ada kita pergi ke rumah orang lain mahupun di rumah sendiri termasuk juga ditempat-tempat yang asing ataupun ditempat yang baru. Malah kita disuruh untuk memberikan salam sebelum memasuki hutan, kubur dan gua. Selain sahaja kita memberitahu kehadiran kita malah kita dikira berbudi bahasa daripada bersikap biadap.

Ada yang tidak sedar bahawa kita berkongsi di dunia ini dengan ciptaan Yang Maha Esa yang lain seperti tumbuhan, haiwan serta mahluk-mahluk dimana manusia terbatas daripada melihatnya dengan pancaindera kita kecuali mereka yang terpilih. Semestinya mereka ini mengerti apa yang diucapkan oleh kita manusia melalui caranya tersendiri.

Tanpa memberikan salam, kita boleh dilabelkan agak biadap mahupun mencerobohi rumah mahupun kawasan mereka ini tanpa diundang secara tak langsung mereka membuat tindakan untuk menyedarkan dan mengingatkan tempat kita berada di mana. Apabila gangguan dimulakan oleh kita manusia dahulu maka mereka akan membalas dengan gangguan yang sama.

Memberikan salam sebelum  memasuki rumah kita memang digalakkan sekali, apabila diluar sana ada banyak mahluk-mahluk halus yang berkeliaran. Jika ia berminat dengan kamu, ia akan mengekori mahupun mengikuti kamu balik dan terus tinggal di kamu itu terutamanya jika kamu baru balik daripada kubur, hutan, kawasan yang sunyi serta gelap dan tempat yang mempunyai sejarah hitam.

Dengan memberikan salam sekurang-kurangnya benda yang mengekori kamu balik dapat dihalang daripada terus memasuki rumah kamu, itu pun selepas membaca doa-doa tertentu (mengikut bacaan suci ataupun pelindung berdasarkan agama yang dianuti) untuk memastikan daripada ia ikut memasuki rumah kamu.

Selain daripada memberitahu kehadiran mahupun kepulangan kamu, memberikan salam itu adalah jalan terbaik sekali dan menghalang daripada berlakunya sesuatu yang tidak diingini daripada berlaku tak mengira daripada bentuk fizikal mahupun yang ghaib. Percaya mahupun tidak itu terpulanglah, apa-apa pun semua bermula daripada kita juga dan lebih baik berhati-hati sahaja daripada kejadian yang tidak diingini berlaku.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan