Khamis, 26 Julai 2018

Imaginary Friends

Salam Malam Jumaat, 



Ia menjadi kebiasaannya, ibubapa akan menganggap sebagai kawan rekaan atau "Imaginary Friends" apabila mereka terlihat anak-anak mereka bermain atau bercakap bersendiri seperti ada benda yang bawa main atau berbual dengan anak itu. Ada hanya menghindari sebagai hal atau perkara yang remeh, bukan perkara yang serius sekali akan tetapi ia adalah perbuatan yang silap. 

Mula-mula nampak anak-anak tu bermain dan mangkin hari, ternampak kelibat lembaga hitam di ruang tamu ataupun ternampak sesuatu duduk di tepi katil anak. Kebiasaanya yang nampak ada si ibu, jikalau dia adalah suri rumah mahupun orang rumah. Anak tak akan komen apa-apa, sebaliknya ia hanyalah kawan dimana dia akan sering kali temaninya baik bermain mahupun berbicara. Apabila kelibat lembaga menjadi-jadi, si ibu baru nak bertindak dengan memberitahu si bapa. Satu lagi tembok penghalang, ego lelaki sukar nak menerima lebih-lebih bab mengenai paranormal dan supernatural ini kecuali si bapa betul-betul mementingkan keluarga baru mencari bantuan alternatif. 

Pakar perubatan alternatif akan menjalankan perubatan untuk memisahkan daripada ia menjadi kes yang lebih teruk apabila "kawan" ini menjadikan anak ini sebagai pendampingnya, dimana ia menjadi lebih sukar nak pisahkan. Malah "kawan" ini akan lebih mengganggu terutamanya di rumah. 

Apakah sebab anak-anak ini mudah sangat mendapat "kawan" ini? Anak-anak kecil ini mempunyai sifat dimana mereka mudah sekali menjadikan sesiapa pun sebagai kawan, baik ia adalah haiwan mahupun manusia ke mahluk halus. Hati mereka masih bersih tanpa sebarang jenis kotoran yang bakal mengisi hati ini, apabila kita meningkat dewasa. Sama kes dengan nikmat penglihatan ini juga, kecuali keturunannya, anugerah dan saka sahaja yang kena melihat. Malah ada ibubapa memilih untuk menutup hijab mata ini dengan meminta bantuan pakar. 

Anak-anak kecil ini tak tahu membezakan kawan yang manusia, haiwan mahupun mahluk halus ini. Ia adalah tanggungjawab ibubapa untuk mengajar anak-anak mereka untuk mengenal pasti dan membuat perbezaan ini. Bagi mata mereka semua sama sahaja, manakala mata ibubapa dan orang lain tak boleh. Itu yang kita kena perasaan sedikit bukannya lepas tangan kerana sibuk mencari rezeki. Ia adalah anak kita maka kena tahu juga.

Walaupun dunia dah serba moden dan kepercayaan ini dianggap sebagai karut dan ketinggalan zaman. Walaupun dalam agama ada menerangkan kewujudan alam mahluk ghaib ini, akan tetapi ada akan mempersoalkan kewujudan alam ini. Jikalau ya, sila jawab persoalan ini. Walaupun dunia serba moden, mengapa masih ada lagi mereka yang mengamalkan budaya menyihir satu sama lain walaupun seagama dan sebangsa? 

Ini sebagai teguran sahaja. Percaya mahupun tidak itu terpulang, lagipun tiada sesiapa ada hak memaksa kamu untuk mempercayainya. Ia sebagai langkah berhati-hati ataupun "sediakan payung sebelum hujan". Apabila nampak anak kamu bermain atau berbicara seorang diri, bertindak bukan membiarkannya. 

Tiada ulasan:

Catat Ulasan