Khamis, 20 Julai 2017

Ada sebab mengapa bahagian 2

Salam Malam Jumaat,


Ada sebabnya kita kena suruh oleh orang tua2 jangan tamak ketika memburu ataupun memancing. Sikap no.1 satu harus buang takut2 ada benda lain jadikan kita mangsa buruannya kelak.
Hantu Tinggi, Hantu Galah, Hantu Pemburu dan ada banyak lagi. Yang sering kita dengar mengenainya buat mereka yang pernah terserempak dengannya.
Hantu Tinggi antara hantu paling ditakuti buat mereka yang pergi memburu dan memancing ikan di sungai mahupun tempat2 yang berair. Hantu ini suka berjalan2 pada waktu malam adakalanya waktu siang. Ketinggian hantu nie mengalahkan pokok malah ia mempunyai kaki yang lebat berbulu serta berkulit gelap. Bagi beberapa kaum orang Borneo, ia juga dipanggil sebagai "Antu Langke" dan ia menyerupai seperti gergasi berbulu yang dijangka sekitar 10 - 12 kaki tinggi. Hantu nie mempunyai kuku serta gigi yang serba tajam yang senang2 mengoyak dan memakan daging manusia. Kebiasanya ia menyerang mangsanya yang tersesat, serta mereka yang suka pergi memancing mahupun memburu.
Hantu tinggi juga dikenali sebagai Hantu Pemburu, semangat pemburu yang berasal daripada Sumatra. Dalam lagenda mengatakan bahawa hantu nie mempunyai keluarganya tersendiri serta isteri dan anak2nya. Kebiasanya ia diiringi dengan anjing2 yang ternyata besar sekali saiznya serta ia seperti hantu, pergi memburu. Apa2 saja hantu nie sentuh ataupun tangkap memang jalan punya.
Bagi masyarakat Iban di Sarawak percaya bahawa ia juga adalah Hantu Gergasi yang mempunyai saiz yang besar dan tinggi serta ia mempunyai nafsu makan yang tiada tandingan terutamanya daging manusia. Apabila ia lapar, hantu nie akan membaca penyakit ke tempat yang tertentu. Apabila satu perkampungan (rumah panjang) itu mengalami epidemic seperti kolera, maka satu pondok akan dibina untuk memberikan makanan mahupun juadah ke dalamnya untuk santapan hantu nie dengan harapan ia akan berpuas hati.
Kebiasanya hantu nie memang diiringi dengan anjing2 buruannya dan bila anjing tu mengesan mangsanya semestinya si mangsa memang tiada peluang untuk hidup.
Di sini admin nak ceritakan 2 kisah mengenai hantu nie yang admin dengar masa admin kecil dari arwah pak cik admin serta dari mak admin.
1)
Admin suka dengar cerita mistik daripada arwah pak cik admin (bahagian beliau lelaki). Pak cik admin nie berani mati la sebab pernah jadi askar dulu serta keberanian dia boleh tahan masa di remaja lagi. Kira pak cik admin nie ada ilmu dalam hal mistik. Suka sekali dengar dia bercerita terutamanya dia pernah terserempak dengan hantu tinggi bersama2 dengan kawannya, dia tahu dia tidak boleh lalu diantara kakangan hantu nie kerna jika kau buat juga memang nyawa kamu melayang jawapannya. Jadi di lalu di siring kaki hantu tu, memang berbulu lebat sama ia memang berkulit gelap. Dia pernah bilang kalau kau cabut salah satu bulu kaki dia, hantu nie jadi sahabat dia. Pernah admin tanya mengapa dia tidak cabut, pak cik admin kasi tau maintenance dia tinggi (faham2 maksud dia).
Walaupun pak cik admin nie banyak ilmu tapi masa dia meninggal dunia, beliau pergi dengan aman. Arwah pak cik admin nie paling admin sayang.
2)
Nie pula cerita daripada mak admin, nie kisah mengenai datuk admin la. Masa tu datuk admin nie pergi memancing ikan di sungai dan rata2 hutan tu belum kena terokai lagi. Walaupun datuk admin nie cina tapi dia boleh berbahasa orang di sana sama ilmu dia memang banyak juga. Anyway datuk admin nie terserempak dengan hantu tinggi masa dia pergi memancing sama kawan dia. Masa mereka nie sibuk memancing entah dari mana terdengar bah bunyi anjing menyalak dan dari jauh datuk admin ternampak sesuatu gelap sama tinggi berjalan ke arah mereka nie. (Maaf admin terlupa masa ia berlaku bila sebab cerita nie admin dengar masa kecil2 lagi) Datuk admin terus kasi tau kawan dia, untuk selamatkan diri mereka kasi terbalik tu perahu dan sembunyi di bawahnya. Datuk saya memang nampak bila dia intai, tu hantu macam tercari2 tapi nasib baik lagi itu anjing dia kasi sikut di bahu hantu tu. Kalau tu anjing di tanah memang melayang tu nyawa. Bia tu hantu gagal mencari mangsa dia jadi hantu tu blah la. Perlahan2 datuk admin dan kawan dia kasi terbalik balik tu perahu, tanpa membuang masa diorang terus balik dan indak lagi memancing tu kawasan lagi.
Ada sebabnya apa yang orang tua2 bilang sama kita sebab mereka nie sayang sama kita dan terpulang kepada kita untuk percaya atau indak.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan