Khamis, 20 Julai 2017

Ada sebab mengapa bahagian 1

Salam Malam Jumaat

Ada sebab mengapa orang tua2 melarang kita balik lewat terutamanya budak2. Lewat saja ada la yang kena rotan berabis. Bukan apa bah kita manusia masa dia singkat hanya pada siang hari manakala malam harinya kebiasanya masa kita tidur. Sebabnya kepercayaan orang tua percaya bahawa lepas sahaja Maghrib iaitu masa terbitnya matahari ataupun langit muali menjadi malam, adalah milik benda2 yang tidak nampak dan alam yang lain.
Ada orang tua selalu kata sampai pedas tu telinga, nanti terlanggar anak hantu susah nanti dan paling terutama sekali nanti kena tapuk hantu. Nie rata2 tahu hantu apa yang dimaksudkan bukan? Memang tidak lain tidak bukan iaitu hantu Kopek/susu/tetek.
Hantu nie menyerupai seorang wanita tua dengan payu dara yang uzur atau nama lain besar macam labu. Hobi dia suka menyerang mangsanya terutamanya budak2 dengan menyembunyikan di sebalik payu daranya yang besar tu dan adakalanya menyeksa mangsanya dengan melemaskan mangsanya dengan payu dara yang besar tu.
Si mangsa sering kali nampak ibubapanya mencari mahupun memanggilnya akan tteapi si mangsa tidak dapat berbuat apa2 malah dia langsung tidak mampu bersuara untuk memberitahu di mana dia berada. Hantu nie mulai la menyakat mangsanya dengan memberi makanan dan minuman, bagi mangsanya ia seperti makanan biasa padahal ia sebaliknya. Nie apa admin pernah dengar la, dibagi makan mee dan air padahal ia adalah cacing tanah dan air nanah ada lebih teruk pula najis. Hantu nie berikan ilusi kepada mangsanya supaya tidak takut kepadanya selagi hantu masih tawan mangsanya itu.
Maka tidak hairan la ibubapa si mangsa akan meminta pertolongan dengan mereka yang mashir dalam hal nie. Kebiasanya ada doa2 akan dibawa dengan meminta perlindungan daripada Ilahi, ada pula menyuruh mengetuk periuk dan belanga. Kebiasanya si mangsa akan terkeluar daripada persembunyiannya itu ataupun dijumpai. Rata2 si mangsa berada berdekatan sahaja dan dari segi fizikal dia memang menjadi lemah. Jadi mereka kena diberikan minum air menguat semangat mahupun pulih semangat.
Nak tau mengapa hantu tu kasi lepas si mangsanya, ada orang tua2 bilang tu hantu lari ketakutan sebab bunyi tu dan ada pula bilang hantu tu menari2 sebab kira enjoy dengan bunyi tu sehinggakan mereka jadi lalai lalu si mangsa boleh terlepas.
Hantu nie boleh dikaitkan dengan ahli sihir Rangda iaitu ratu kepada raksasa mistik Leyaks di Bali iaitu semangat jahat yang menyerupai seperti wanita tua yang berbogel dengan rambut kusut mengurai, mata yang terbonjol, taring yang panjang serta payu dara yang besar sekali dan kuku yang serba tajam. (nak tau lebih cari di google sebab admin malas nak jelaskan banyak di sini dan apa yang admin tau ia adalah jenis tarian keagamaan hindu di Bali.)
Hantu nie juga hampir sama dengan satu kisah lagenda di Rusia di Slavic Folklore mengenai Baba Yaga, seorang wanita tua penyihir yang terbang mengunakan lesung serta sering kali mencari mangsanya kesukaannya iaitu budak2.
Nie ramai tidak tahu bahawa hantu nie ada male counterpart iaitu Hantu Kangkang, nie kira obvious macam mana ia menyerang mangsanya dan menyembunyikan mangsanya. Hantu nie mempunyai kemaluan yang teramat besar sekali (kira awkward admin nak jelaskan tadi), hantu nie menyembunyikan mangsanya hampir sama dengan hantu tetek dengan sembunyikan di sebalik kemaluannya itu. Cara menyelamatkan mangsanya maybe sama macam hantu tetek sebab info mengenai hantu nie tidak banyak kira kurang peminat dia la kot.
Setiap larangan ataupun pantang yang dibuat oleh orang tua2 ada sebabnya itu pun untuk kepentingan anak2 mahupun cucu cicit piun dia juga. Hanya terpulang sama kita untuk percaya atau tidak kerna ia salah satu budaya yang hampir pupus ditelan zaman.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan