Salam Malam Jumaat
Nama yang dkenali ramai sebagai Qing Ming mahupun Ching Ming manakala ia
lebih dikenali sebagai Qing Ming Jie yang bermaksud Hari Menyapu Kubur ataupun
dikenali sebagai Perayaan Qing Ming.
Perayaan yang diadakan pada hari ke-104 selepas solstis musim sejuk (atau
hari ke-15 selepas ekuinoks musim bunga) dan lazimnya diadakan pada sekitar 5
April dalam kalender Gregorian. Pada setiap tahun lompat pula, perayaan ini
diadakan pada 4 April. Dari segi istilah astronomi, perayaan ini merupakan
“Jieqi”. Dalam “Jieqi”, perayaan Qing Ming jatuh pada hari pertama jieqi ke-5
yang dipanggil Qing Ming.
Namanya menandakan masa bagi orang ramai untuk keluar dari rumah dan
menikmati kehijauan musim bunga (“Taqing” iaitu “memijakkan kaki di atas tanah
kehijauan) dan juga menziarahi kubur orang tersayang yang sudah meninggal
dunia. Kepentingan adalah memperingati nenek moyang serta keluarga yang sudah
meninggal dunia.
Amalan yang sering kali diadakan dengan keluarga menuju ke kubur dengan
membersihkan dan menyapu kubur, menghormati roh nenek moyang, memberikan
makanan kepada roh dan membakar wang neraka.
Daripada kefahaman saya
sendiri.
Perayaan Qing Ming adalah masanya keluarga akan berkumpul di kubur keluarga
yang tersayang dengan membersihkan kubur tersebut sebelum upacara sembahyang
kubur dijalankan. Makanan dan Minuman disediakan bagi memberikan jamuan kepada
roh. Wang Neraka, pakaian, barang keperluan, kenderaan, barang kemas, passport,
rumah dan sebagainya diberikan untuk keperluan roh di kehidupan di neraka.
Apabila ia selesai, ahli keluarga akan memakan makanan yang sudah disembah
sebelum mengemas dan balik.
Ia boleh dikatakan tahun baru buat alam kubur. Ia bagaikan seperti perayaan Tahun Baru Cina,
hanya bezanya yang hidup kunjungi “rumah” ahli tersayang nie. Maka tidak
hairanlah jika ada yang membakar mercun, “minum-minum” dan berjudi.
Membakar mercun di kubur hanya dilakukan pada etnik yang tertentu di dalam
masyarakat cina termasuk juga etnik yang banyak menyediakan juadah untuk roh
tersebut. Sembahyang Kubur diadakan bukan pada satu kubur sahaja malah jika ada
kubur ahli keluarga mahupun kenalan yang lain, maka "hiong" ataupun
colok tu akan diberikan pada kubur tersebut dengan sedikit doa. Jika ada ramai
ahli keluarga di perkuburan tersebut maka lama la berada di sana sekitar 3-5
jam digunakan. Barang-barang yang ingin dibakar pula kebiasanya ada yang
membeli apa yang termampu dan ada yang berkongsi beli. Kesmuanya untuk kegunaan
"mereka" di neraka kelak. Roh tersebut sering kali dibawa bercakap
seperti si dia masih hidup lagi walaupun dia tak mungkin menjawab (kecuali mereka yang ada kelebihan deria ke-6).
Pasti ada yang menanya mengapa ada buah-buahan dan makanan ditinggalkan
selepas upacara sembahyang kubur bukan? Sebabnya ia bagi memberikan makanan
selebihnya bagi roh yang disembahyangkan, selain daripada memberikan semula
kepada alam semula jadi. Ada berpendapat bahawa ia bagi memberikan sedekah kepada
roh-roh yang lain yang tiada keluarga mahupun yang tidak dijalankan upacara
sembahyang kubur.
Disini saya ingin kongsikan kepada kamu semua sebuah kisah yang pernah
berlaku pada masa perayaan nie. Kisah nie berlaku dahulu lagi dimana berlaku
kepada keluarga saya sendiri apabila pada masa itu kami membawa anak buah saya
yang masih kecil lagi (sekitar 5 tahun agaknya) ke tanah perkuburan pada hari
Qing Ming. Pada masa itu kami datang lebih awal ke tanah perkuburan dan ahli
keluarga kami yang lain masih dalam perjalanan. Anak buah lelaki saya nie ikut
kami jadi kira kami tiba dahulu. Pada masa itu adik dan ibu saya dahulu
berjalan ke kubur nenek saya dahulu manakala saya pergi mengambil barang yang
digunakan untuk membersihkan kubur. Anak buah saya ini terus lari menuju ke ibu
sahaja dan bersembunyi di belakang seperti dalam ketakutan. Apabila ibu saya
menanya dia, dia hanya bagi tahu “mereka datang” ia kelihatan tinggi sangat
malah banyak lagi. Apabila kami sampai ke kubur nenek kami, anak buah saya ini
bersembunyi di belakang ibu saya sambil melihat benda tu lalu dalam ketakutan.
Selepas itu keadaan kembali normal sedikit apabila sepupu saya datang dan
menenangkan anak saudara saya nie. Terlupa nak nyatakan bahawa dia adalah anak
buah lelaki.
Akan tetapi adat ini mulai menerima tempiasnya dan mulai dilupakan oleh
golongan muda (yang tak mempuanyai sebarang pegangan agama dan tidak
pedulikannya) serta mereka yang sudah memeluk agama lain secara langsung terus
meninggalkan adat tersebut. Walaupun berlainan agama mahupun kepercayaan, adat
itu menunjukkan jati diri. Hanya lakukan ataupun terus mengamalnya dengan
berlandaskan kepada agama yang dianuti terutamanya bahagian sembahyang.
Apa-apa pun ia adalah adat yang harus dipertahankan untuk generasi yang
akan datang dan ia harus dikekalkan walaupun berlainan agama sekali mahupun
kepercayaan. Ia merupakan salah satu darah daging kita yang akan terus mengalir
di tubuh kita.
Saudara - mara dari jauh dan dekat akan balik, semata-mata meraihkan perayaan ini. tak kira ia dilaksanakan pada hari kemuncaknya ataupun di dalam bulan Qing Ming. |
Terima kasih berkongsi pengalaman
BalasPadam