Khamis, 2 November 2017

Menara MPS Sandakan II


Salam Malam Jumaat, pada malam ini saya akan berkongsi sambungan mengenai Menara MPS Sandakan. Dengan kes bunuh diri yang berlaku pada baru-baru ini di Menara MPS. Sememangnya ada cerita seram mengenai bangunan seperti mana saya pernah ceritakan dahulu, sebaik sahaja kes bunuh diri ini. Ia terus menjadi aktif semula apabila satu nyawa lagi terkorban di menara ini.

Buat mereka yang tak tahu mahupun ingat mengenai kejadian bunuh diri ini, disini saya sertakan keratan khabar pada 14 July 2017.

SANDAKAN – Seorang pekerja kantin sekolah di sini maut selepas terjatuh dari tingkat lima Menara MPS di sini hari ini.

Ketua Polis Daerah Sandakan, ACP Azhar Hamin berkata mangsa dikenali sebagai Sarif Hoidey bin Aidaulus, 19, yang mati di tempat kejadian akibat kecederaan parah di kepala.

Katanya mangsa berpakaian baju Melayu dan berselipar ketika jatuh dari bangunan itu kira-kira jam 4 petang.

Menurutnya polis mengklafikasikan kes itu sebagai mati mengejut dan mayat mangsa dihantar ke Hospital Duchess of Kent Sandakan untuk bedah siasat. – BERNAMA

Baiklah kembali kepada cerita yang saya bakal kongsikan, dimana saya dengar cerita ini daripada kakak saudara saya dimana dua dengar cerita ini selepas kejadian bunuh diri ini berlaku. Malah pekerja awam yang terjumpa mayat bunuh ini masih lagi trauma apabila dia terdengar bunyi seperti bunyi terjatuh, apabila dia melihat diluar tingkap kelihatan ada mayat di luar. 

Berbalik kepada cerita seram, disini saya akan berkongsi 2 cerita dimana saya dengar. 

Kisah 1, 
Cerita ini berkaitan dengan pengalaman seram 2 pengawal keselamatan yang mengawal menara mps ini pada malam hari. Semasa membuat kawalan, kedua-duanya melihat satu lembaga wanita serba putih lalu. Kedua-dua pengawal keselamatan tu fikir ada kemungkinan pencuri, tanpa membuang masa mereka terus mengejar wanita tersebut. Apabila lembaga wanita lari ke arah tandas, lalu ia ghaib daripada pandangan, barulah kedua-dua pengawal keselamatan tu sedar bahawa apa yang mereka kejar adalah bukan manusia sebaliknya hantu. Tak lama selepas kejadian itu, kedua-dua pengawal keselamatan ini berhenti kerja. Untuk pengetahuan semua, memangnya ada lagi pengawal keselamatan baru menjaga menara ini akan tetapi hanya seorang sahaja pengawal keselamatan yang berjaga pada malam hari. Semestinya pengawal keselamatan ini kuat semangatnya dan kita tak pasti apa cerita pengalaman seram yang ada pada dia. 

Kisah 2, 
Cerita ini berkaitan dengan amah yang membersihkan pejabat yang ada di menara ini dimana berlaku pada awal pagi. Terdapatnya 3 amah yang membersihkan pejabat ini, 2 daripada ada bangsa melayu manakala seorang pula bangsa dusun. Dijadikan cerita, amah dusun ini datang kerja awal manakala dua amah belum tiba ke tempat kerja. Oleh kerana tak nak membuang masa menunggu, amah dusun ini mulakan kerjanya dahulu. Apabila dia sedang menyapu lantai, kedengaran bunyi kerusi ditarik dan bunyi mengilai. Dengan tiba-tiba amah tu ternampak satu lembaga wanita serba putih lalu masuk ke pantri, tanpa membuang masa dia terus meninggalkan apa yang dilakukan dan terus bergegas turun daripada menara dan tunggu rakan sekerjanya tiba. Untuk pengetahuan semua pada masa itu amah itu seorang diri dan pekerja pejabat belum lagi masuk kerja apabila kejadian ini berlaku sekitar jam 6 pagi.

Sekian dahulu cerita yang saya berkongsi buat malam ini. Jika saya terdengar sebarang cerita baru di tempat-tempat dimana saya pernah berkongsi, saya akan kongsikan di sini. Sekian dan Salam Malam Jumaat. 

1 ulasan:

  1. Sejak 80an lagi bangunan ni memang jadi port orang2 bunuh diri .. semoga mereka semua dipermudahkan urusan di sana ..

    BalasPadam