Khamis, 14 September 2017

Ada sebab mengapa, bahagian 9

Salam Malam Jumaat,


Dengan keadaan serba moden, kepercayaan kepada benda-benda terdahulu dimana orang tua-tua mempercayainya. Apabila bab-bab seperti pantang dan petua, tu rata-ratanya tak nak dengar dengan mengatakan ia sebagai karut ataupun syirik. Ya cakap sahaja bukannya nak memahami perasaan orang tua tu yang sekadar memberikan nasihat.

Nasihat yang diberikan itu untuk kebaikkan diri mahupun keluarga. Jika menduduki rumah baru , orang tua-tua akan menasihatkan agar membersihkan rumah itu secara luaran dan juga spiritual. Itu pun untuk kesenangan dan keselesaan serta bebas daripada sebarang jenis gangguan. Lagipun kita berkongsi alam dengan jin, syaitan dan iblis. Benda ini ada dimana-mana bukan semua dapat merasakan mahupun melihat kecuali mereka yang mempunyai kelebihan dimana Ilahi berikan.

Ni khas buat mereka suami isteri mahupun ibubapa, apabila orang tua-tua memberikan nasihat agar buat doa-doa dan bacaan surah-surah suci sebelum memduduki rumah yang baru. Ia harus dilakukan agar tiada gangguan di rumah. Dengan kesibukkan mencari rezeki, perkara ini ada buat sambil lewa dan ada langsung tak membuatnya. Selalu kes buat Isteri suri rumah sepenuh masa, apabila ada gangguan sendiri yang susah nak tinggal seorang diri rumah mhupun bersama-sama dengan anak. Syukurlah jika suami tu dengar rayuan isteri tetapi selalu kes si suami tak nak dengar mahupun tak peduli langsung (EGO) sebab bukannya dia yang kena sebaliknya si isteri yang kena gangguan. Apabila si suami sendiri kena gangguan baru terhegeh-hegeh nak buat.

Ni buat ibubapa, anak-anak kamu bila menangis waktu senja ataupun maghrib tu ada sebabnya. Orang tua-tua akan mengatakan ia adalah gangguan. Tolonglah jangan hantar ke doktor anak itu ataupun buat tak peduli, apabila anak itu demam panas baru tahu nak menyesal. Kes ni berlaku buat anak-anak dibawah umur 7 tahun. Apabila malam anak-anak dilanda ketakutan yang melampau sekali. Jangan memberikan alasan kesibukan kerja untuk mengabaikan tanggungjawab sebagai ibubapa. Cari jalan penyelesaian dan tak salah mencari jalan lain untuk mengubati bukan (asalkan jangan gunakan bomoh, dukun dan lain.) Jangan menidakkan jika anak membuat aduan dimana mereka terlihat hantu / momok. Anak-anak kecil tak pandai berbohong dan kata-kata penuh dengan kejujuran. Ambil kesah dengan aduan ini agar gangguan dapat dielakkan. Ia tidak salah meminta bantuan dengan ibubapa kita sendiri walaupun diri sudah bergelar ibubapa. Sama-sama mencari jalan penyelesaian bukannya hidup penuh dengan EGO.

Ada sebab mengapa orang tua-tua memberikan pantang dan petua ini, apabila mereka lebih banyak memakan garam daripada kita ini. Apa yang baik itu kita amalkan dan apa yang jahat tu kita hindarkan.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan