Khamis, 7 April 2016

Qing Ming


Salam Malam Jumaat

Nama yang dkenali ramai sebagai Qing Ming mahupun Ching Ming manakala ia lebih dikenali sebagai Qing Ming Jie yang bermaksud Hari Menyapu Kubur ataupun dikenali sebagai Perayaan Qing Ming.

Perayaan yang diadakan pada hari ke-104 selepas solstis musim sejuk (atau hari ke-15 selepas ekuinoks musim bunga) dan lazimnya diadakan pada sekitar 5 April dalam kalender Gregorian. Pada setiap tahun lompat pula, perayaan ini diadakan pada 4 April. Dari segi istilah astronomi, perayaan ini merupakan “Jieqi”. Dalam “Jieqi”, perayaan Qing Ming jatuh pada hari pertama jieqi ke-5 yang dipanggil Qing Ming.

Namanya menandakan masa bagi orang ramai untuk keluar dari rumah dan menikmati kehijauan musim bunga (“Taqing” iaitu “memijakkan kaki di atas tanah kehijauan) dan juga menziarahi kubur orang tersayang yang sudah meninggal dunia. Kepentingan adalah memperingati nenek moyang serta keluarga yang sudah meninggal dunia.

Amalan yang sering kali diadakan dengan keluarga menuju ke kubur dengan membersihkan dan menyapu kubur, menghormati roh nenek moyang, memberikan makanan kepada roh dan membakar wang neraka.

Daripada kefahaman saya sendiri.

Perayaan Qing Ming adalah masanya keluarga akan berkumpul di kubur keluarga yang tersayang dengan membersihkan kubur tersebut sebelum upacara sembahyang kubur dijalankan. Makanan dan Minuman disediakan bagi memberikan jamuan kepada roh. Wang Neraka, pakaian, barang keperluan, kenderaan, barang kemas, passport, rumah dan sebagainya diberikan untuk keperluan roh di kehidupan di neraka. Apabila ia selesai, ahli keluarga akan memakan makanan yang sudah disembah sebelum mengemas dan balik.

Ia boleh dikatakan tahun baru buat alam kubur.  Ia bagaikan seperti perayaan Tahun Baru Cina, hanya bezanya yang hidup kunjungi “rumah” ahli tersayang nie. Maka tidak hairanlah jika ada yang membakar mercun, “minum-minum” dan berjudi.

Membakar mercun di kubur hanya dilakukan pada etnik yang tertentu di dalam masyarakat cina termasuk juga etnik yang banyak menyediakan juadah untuk roh tersebut. Sembahyang Kubur diadakan bukan pada satu kubur sahaja malah jika ada kubur ahli keluarga mahupun kenalan yang lain, maka "hiong" ataupun colok tu akan diberikan pada kubur tersebut dengan sedikit doa. Jika ada ramai ahli keluarga di perkuburan tersebut maka lama la berada di sana sekitar 3-5 jam digunakan. Barang-barang yang ingin dibakar pula kebiasanya ada yang membeli apa yang termampu dan ada yang berkongsi beli. Kesmuanya untuk kegunaan "mereka" di neraka kelak. Roh tersebut sering kali dibawa bercakap seperti si dia masih hidup lagi walaupun dia tak mungkin menjawab (kecuali  mereka yang ada kelebihan deria ke-6).

Pasti ada yang menanya mengapa ada buah-buahan dan makanan ditinggalkan selepas upacara sembahyang kubur bukan? Sebabnya ia bagi memberikan makanan selebihnya bagi roh yang disembahyangkan, selain daripada memberikan semula kepada alam semula jadi. Ada berpendapat bahawa ia bagi memberikan sedekah kepada roh-roh yang lain yang tiada keluarga mahupun yang tidak dijalankan upacara sembahyang kubur.
Disini saya ingin kongsikan kepada kamu semua sebuah kisah yang pernah berlaku pada masa perayaan nie. Kisah nie berlaku dahulu lagi dimana berlaku kepada keluarga saya sendiri apabila pada masa itu kami membawa anak buah saya yang masih kecil lagi (sekitar 5 tahun agaknya) ke tanah perkuburan pada hari Qing Ming. Pada masa itu kami datang lebih awal ke tanah perkuburan dan ahli keluarga kami yang lain masih dalam perjalanan. Anak buah lelaki saya nie ikut kami jadi kira kami tiba dahulu. Pada masa itu adik dan ibu saya dahulu berjalan ke kubur nenek saya dahulu manakala saya pergi mengambil barang yang digunakan untuk membersihkan kubur. Anak buah saya ini terus lari menuju ke ibu sahaja dan bersembunyi di belakang seperti dalam ketakutan. Apabila ibu saya menanya dia, dia hanya bagi tahu “mereka datang” ia kelihatan tinggi sangat malah banyak lagi. Apabila kami sampai ke kubur nenek kami, anak buah saya ini bersembunyi di belakang ibu saya sambil melihat benda tu lalu dalam ketakutan. Selepas itu keadaan kembali normal sedikit apabila sepupu saya datang dan menenangkan anak saudara saya nie. Terlupa nak nyatakan bahawa dia adalah anak buah lelaki.

Akan tetapi adat ini mulai menerima tempiasnya dan mulai dilupakan oleh golongan muda (yang tak mempuanyai sebarang pegangan agama dan tidak pedulikannya) serta mereka yang sudah memeluk agama lain secara langsung terus meninggalkan adat tersebut. Walaupun berlainan agama mahupun kepercayaan, adat itu menunjukkan jati diri. Hanya lakukan ataupun terus mengamalnya dengan berlandaskan kepada agama yang dianuti terutamanya bahagian sembahyang.

Apa-apa pun ia adalah adat yang harus dipertahankan untuk generasi yang akan datang dan ia harus dikekalkan walaupun berlainan agama sekali mahupun kepercayaan. Ia merupakan salah satu darah daging kita yang akan terus mengalir di tubuh kita. 

Saudara - mara dari jauh dan dekat akan balik, semata-mata meraihkan perayaan ini. tak kira ia dilaksanakan pada hari kemuncaknya ataupun di dalam bulan Qing Ming.

Ia menjadi adat, ia sudah lama mengalir dalam tubuh saya. Walaupun berlainan agama ia bukan alasan nak membuang adat itu, hanya perlu buat jangan ikut cara keagamaan mereka sebaliknya laksanakan dengan cara agama yang dianuti. Setiap tahun akan mengambil bahagian dan gambar tu  saya akan gambar sebab keluarga jauh yang dapat datang, dapat mengetahuinya. Jadi jangan kecam, saya pantang jika dihina mahupun tak menghormati masyarakat lain. Siaplah kamu dengar ataupun baca perkataan-perkataan pedas. 

1 ulasan: