Khamis, 13 Ogos 2015

Hantu Tinggi


Salam Malam Jumaat semua, malam nie saya akan kongsikan kepada kamu semua 2 kisah mengenai Hantu Tinggi yang saya dengar daripada arwah pak cik saya serta kisah daripada mak saya sendiri. Jika tidak silap saya la yang saya pernah posting di salah sebuah group FB yang saya jaga tetapi agak lama sudah, jadi kira ia kali kedua saya ceritakan di sini.

Hantu Tinggi semestinya antara hantu paling ditakuti di Nusantara nie dengan ketinggian yang teramat tinggi dan tiada satu manusia pernah melihat wajah hantu nie serta tubuh yang hitam dan penuh dengan bulu-bulu yang kasar. Hantu nie mempunyai banyak nama seperti Hantu Pemburu, Hantu gigi jarang dan ada beberapa lagi yang lain (maaflah saya sudah terlupa apa benda tu). Kebiasaannya hantu nie sering kali ditemui di sekitar kawasan hutan lebat serta kawasan-kawasan yang berair. Alamat tidak baik la buat sesiapa yang dilangkah oleh hantu nie apabila maut akan tiba tidak lama ataupun nie kisah lisan mengatakan hantu nie minat sangat kepada daging manusia juga. Hantu nie sering kali dilihat berlegar-legar bersendirian adakalanya ia ditemani dengan beberapa anjing gergasi yang akan mengikuti hantu nie memburu.

Akan tetapi hantu nie boleh ditangkap mahupun dijadikan saka (maaflah saya terlupa caranya), asal usul hantu nie banyak sangat variasinya sehinggakan tidak terkira banyaknya. Satu hal lagi hantu nie boleh dijadikan kawan (nanti saya akan ceritakan).

Baiklah tanpa membuang masa saya akan ceritakan kisah daripada Mak saya dahulu, iaitu kisah mengenai mendiang datuk saya pergi menjala ikan bersama rakannya dahulu. Hobi mendiang datuk saya nie suka sangat menjala ikan tak kira masa siang mahupun malam kira datuk saya nie orangnya memang berani sangat dan ia perkara biasa pada masa tu orang-orang tua ada pegang ilmu dikala di tempat baru terutamanya menjadi peneroka. Walaupun datuk saya nie orang cina tapi apa nak dihairankan bukan? Berbalik kepada kisah nie, dia bersama rakannya berdayung ke arah sungai hanya mereka berdua sahaja. Sampai ke satu tempat nie mereka sibuk menjala ikan dan tidak sedar hari mulai menjadi gelap. Masa sibuk menjala, mereka berdua terdengar bunyi bising dari arah hujan seperti ada bahan berpatahan dari jauh. Mendiang datuk bagaikan tahu apa benda yang datang lalu mengarahkan rakannnya itu untuk menterbalikkan sampan mereka nie dan mereka berdua bersembunyi di bawahnya. Adakalanya mereka berdua mencuri lihat, kelihatan satu lembaga hitam dengan ketinggian yang teramat sangat sambil mendukung seekor anjing gergasi pada bahunya. Mereka berdua hanya mendiamkan diri tanpa mengeluarkan sebarang bunyi. Kira nasib mereka baik apabila mereka terselamat daripada menjadi mangsa buruan hantu nie apabila anjing itu tidak diturunkan jika tidak semestinya nyawa mereka akan melayang.

Kisah kedua la pula adalah kisah yang arwah pak cik saya menceritakan kepada saya pada saru ketika dahulu. Saya nie suka sangat mendengar cerita-cerita daripada arwah pak cik saya terutamanya kisah-kisah masa dia menjadi askar sehinggakan kisah-kisah mengenai alam mistik nie (rasanya saya minat dengan nie disebabkan apa yang saya dengar pada masa itu kira terbawa-bawa sehinggakan ke hari nie). Berbalik kepada kisahnya itu, arwah pak cik saya nie memang berani orangnya jadi tidak hairan la masa dia menjadi askar dahulu. Dia ceritakan kepada saya la yang dia pernah terjumpa dengan hantu tinggi pada satu ketika dahulu. Pada masa tu dia baru balik daripada keramaian bersama-sama dengan rakannnya, dalam pertengahan jalan dia ternampak seperti ada dua batang gelap sekali berada di tengah-tengah jalan. Mereka berdua nampak jelas sekali benda tu apabila mereka mendekatinya, ia adalah sepasang kaki berkulit gelap bulu-bulu yang lebat sekali. Rakan pak cik saya nie nak lalu sahaja melalui celah kaki hantu tu tak dihalang oleh arwah pak cik saya nie dengan menyuruhnya untuk lalu pada siring (sebelah) mengelak daripada hantu nie melangkah mereka nie. Ketika pak cik saya nie lalu dia nampak sangat bulu-bulu kaki hantu nie dia memang tahu satu petua apabila dia cabut bulu kaki hantu nie, hantu tu akan mengecil dan secara tak langsung hantu tu akan menjadi kawan pak cik saya nie. Akan tetapi dia tidak melakuan petua tersebut dan berlalu pergi.

Sampai itu sahaja kisah mengenai hantu nie, rasanya hantu nie kira jarang sekali ditemui apabila dunia manusia mulai menjadi moden dan banyak pokok ditebang dan habitat hantu nie musnah.. Akan tetapi ada juga kisah-kisah menyeramkan buat penguna jalan raya apabila mereka sering terlihat kelibat hantu nie di sepanjang jalan tersebut. Tidak pasti sama ada petua orang tua-tua menjadi ataupun tak, tiada yang berani menceritakannnya.
Hantu Tinggi ternyata tinggi sekali...

Sekian.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan